הגלים השונים בטיפול CBT
מעיין ביטון

מעיין ביטון

הגלים השונים בטיפול CBT

טיפול CBT – הוא טיפול התנהגותי – קוגניטיבי, מתפתח עם השנים בגלים שונים. אתייחס לגל הראשון, השני והשלישי, ולבסוף אתייחס באילו מצבים כדאי לפנות לטיפול CBT.

הגל הראשון של טיפול CBT

עסק בהתנהגותו של האדם. מדובר על שנות ה-50 של המאה ה-20, אז הייתה תפיסה מכנית של האדם: האדם כמכונה. יש קלט, משהו שנכנס ל"מכונה", ויש פלט – התנהגות שהיא התוצאה של הקלט. הנחת המוצא הייתה שניתן ללמד אדם להתנהל לפי קודים מסוימים. בפועל, האגם הוא הרבה יותר מורכב, וחוץ מההתנהגות החיצונית, אותה אנו רואים, יש גם התנהגות פנימית, אותה לא רואים ויותר קשה להשפיע עליה: המחשבות והרגשות של האדם.

לכן, טיפול CBT הלך והתפתח, והגיע בשנות ה-60-70 הגל השני. הגל הזה התייחס לתהליכי חשיבה של האדם. כיצד הוא חושב, מה גורם לו לשנות את מחשבתו, כיצד האדם מפרש דברים?

אז התפתח הטיפול הקוגניטיבי, וביחד עם הטיפול ההתנהגותי הותיק, שתי הגישות התאחדו יחד לטיפול CBT המוכר.

טיפול זה הוכיח את עצמו במחקרים רבים כיעיל עבור מצבים שונים. למשל, חרדות, פוביות (פחד עז שמכוון ספציפית לאובייקט מסוים כמו פחד מחיה כלשהי, או מצב מסוים כמו פחד טיסה או פחד גבהים). כמו כן, למצבי משבר וסטרס, התמודדות עם שינויים קיצוניים בחיים, עם טראומה וכן התמודדות עם משבר נפשי.

בטיפול CBT של הגל השניהגלים השונים בטיפול CBT

הנחת המוצא היא שמה שגורם לתגובה הרגשית ולתגובה ההתנהגותית של האדם היא הפרשנות שלו למצב. למשל, כיוון שהוא מייחס לטיסה סכנה מסוימת, הוא מגיב בפחד וההתנהגות היא הימנעות מטיסה או התקף חרדה במהלך הטיסה. הגישה של הגל השני היא שיש לשנות את הפרשנות של האדם לאירוע, ואז גם התגובה הרגשית שלו תשתנה.

למשל, אם הוא יבין שטיסה היא ברוב המקרים בטוחה לחלוטין, וישנה את הפרשנות של הסכנה למצב, יהיה לו יותר קל לטוס.

בשנים האחרונות מתפתח הגל השלישי של טיפול CBT

הגל השלישי מוסיף לגל השני התייחסויות מעולם המיינדפולנס, מגישות מזרחיות כמו בודהיזם, ומגישות חדשות יותר של קבלה וחמלה עצמית. בגל השלישי המטרה היא לא לשנות את הפרשנות של האדם, ואפילו לא לשנות את מה שהוא מרגיש כלפיי המצב, אלא לשנות את ההתנהלות וההתנהגות שלו במצב עצמו. ללמוד לקבל את הרגש, גם אם הוא לא נעים לו, כי תמיד יהיו לנו רגשות לא נעימים בחיים. תמיד ניתקל במצבים לא נעימים. אם נדע איך להתמודד עם המצבים הלא נעימים, נפתח חוסן נפשי ויהיה לנו קל יותר להתנהל בחיים. גישת ACT, למשל, שמה דגש מיוחד על מה שחשוב לאדם, הערכים שמובילים אותו. ואז אותו אדם המפחד מטיסה, במקום לשנות את פרשנותו לטיסה עצמה, השאיפה בטיפול תהייה לחבר אותו למה שחשוב לו – חשוב לו להגיע ליעד הסופי של הטיסה. החיבור לערך, למה שחשוב, יאפשר להכיל את הרגש שלא נעים, את הפחד. ולהתנהל מתוך מחויבות למה שחשוב לי, ולא מתוך הימנעות מלהרגיש דברים לא נעימים.

טיפול CBT בגל השני והשלישי נחקר במחקרים רבים ונאספו עדויות רבות מרחבי העולם על היותו טיפול אפקטיבי שעוזר לאנשים רבים לעשות שינוי חיובי בחייהם.

להרשמה לניוזלטר מלאי את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email