fbpx
איך להתמודד כשהכל מטלטל מסביב? איך להתגבר על משברים בחיים
מעיין ביטון

מעיין ביטון

טיפול רגשי CBT

מה זה טיפול התנהגותי קוגניטיבי CBT ?

טיפול רגשי CBT הוא טיפול התנהגותי קוגניטיבי (באנגלית: CBT cognitive behavioral therapy) העוסק בקשר בין הפרשנות שלנו לאירועים שקורים, לבין התגובה הרגשית וההתנהגותית שלנו.

אם נשנה אחד מחלקי המשוואה, גם השני ישתנה. כלומר, אם אשנה משהו בהתנהגות שלי, גם החשיבה והרגש שלי ישתנו. אם אשנה את דפוס החשיבה שלי, הרגש וההתנהגות שלי ישתנו בהתאם.

טיפול CBT – טיפול התנהגותי קוגניטיבי הוא טיפול מכוון מטרה. כלומר, כבר בפגישות הראשונות נקבע, אני – מטפלת CBT, ביחד איתך, מה המטרה שלך בטיפול רגשי CBT.

המטרה של טיפול ב-CBT יכולה להיות קשורה אלייך ישירות, כמו למשל – להפחית התקפי כעס שמתבטאים בצעקות.

היא יכולה להיות קשורה לקשר עם מישהו אחר: לדוגמה אישה גרושה שבעלה לשעבר המשיך להעליב אותה בתכיפות גבוהה. אמא שרצתה לחדש קשר עם ילד שהתרחק ממנה.

או למצב שמרגיש "תקוע" – למשל, רצון להיות בזוגיות יציבה.

פניות שכיחות הן גם מנשים שסובלות מחרדות או דיכאונות, שני מצבים שטיפול CBT נמצא במחקרים יעיל מאוד לטיפול בהם.

אני משלבת גם גישה שנקראת הגל השלישי, או תרפיית קבלה מחויבות (ACT). זו גישה המדברת על השגת גמישות מחשבתית על ידי אימוץ דרך חיים הכוללת 6 עקרונות: קבלה, תפיסת האני בתוך ההקשר, פעולה מתוך מחויבות, שימת לב לכאן ועכשיו (מיינדפולנס), חיבור למה שחשוב לי והפרדה קוגניטיבית.

גם נשים רגישות יכולות להיתרם רבות מטיפול זה היות והטיפול יכול לעסוק גם במיומנויות לויסות רגשי. טיפול CBT

חופרים בעבר?

בטיפול רגיל ניתן מקום לחקירה מסוימת של העבר של האדם – ממתי הוא מרגיש כפי שמרגיש, האם הוא זוכר מצבים דומים מילדותו וכדומה.

יחד עם זאת, לעיתים נתקשה להתחקות אחר העבר או מקורות הקושי, או מסיבה כלשהי המטופל לא יהיה מעוניין "לחפור", וגם זה בסדר גמור.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי בעיקר מתמקד במה שקורה כאן ועכשיו. בזיהוי הקושי, במה שגורם לו להישאר ומה שיכול לגרום לשינוי.

כמה זמן נמשך טיפול CBT?

באופן כללי טיפול התנהגותי קוגניטיבי – טיפול ב- CBT, נחשב לטיפול קצר מועד. הכוונה היא, שבניגוד לטיפולים פסיכולוגים ארוכים האורכים שנים ועוסקים בעיקר בניתוח ופרשנות של העבר של המטופל, כאן אנחנו מתמקדים בעיקר (אך לא רק) במה שקורה כרגע, ובמציאת הדרך המתאימה ביותר למטופל להשגת שינוי.

המפגשים הם שבועיים, למשך 50 דקות כל פגישה. אורך ממוצע של טיפול בקושי מסוים (למשל חרדה ספציפית) הוא בדרך כלל סביב 3 חודשים. יחד עם זאת, כל אדם הוא שונה ועם צרכים אחרים.

כמטפלת CBT אני מוצאת שאורך הטיפול מאוד משתנה בין מטופל למטופל וקשה לחזות מראש כמה זמן יארך הטיפול. הציפייה היא כי תתחילי לחוש בשינוי לטובה עד כ-6 שבועות מתחילת הטיפול.

מה מיוחד בטיפול רגשי אצל מעיין ביטון?

טיפול CBT יכול להיות שיחתי בלבד, עם האלמנטים הקלאסיים של טיפול קוגנטיבי התנהגותי רגיל. אך אני גם משלבת גישות נוספות כגון ACT, תרפיית קבלה ומחויבות, וכן הרבה מאוד כלים פסיכולוגים נוספים מבוססי מחקר, שידוע שהם עוזרים ותומכים בתהליך.  לעיתים בסוף מפגש אתן למטופל.ת משימה לעשות בבית, על מנת להמשיך לתרגל ולהטמיע את מה שדיברנו עליו במפגש. לעיתים נשתמש במפגש בכלים כגון דמיון מודרך, טפסים מסוימים, תרשימים וכדומה.

פגישה מתקיימת אצלי בקליניקה בהוד השרון, או בשיחת וידאו בזום.

יצירת קשר

מעוניינים לקבל פרטים נוספים לקראת התחלת תהליך טיפולי איתי? מלאו את הטופס.

 

להרשמה לניוזלטר מלאו את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

דילוג לתוכן