fbpx
הטיות חשיבתיות
מעיין ביטון

מעיין ביטון

התמודדות עם מצבי משבר

בחיים שלנו יש דברים שאנחנו יכולים לשלוט בהם, ויש דברים שאיננו יכולים לשלוט בהם. לעיתים יגיעו משברי חיים שעלינו להתמודד איתם, ולא נוכל לעשות דבר כדי להימנע מהם.

הביקורת על הפסיכולוגיה החיובית הפופולרית, מה שנקרא "חשיבה חיובית", היא שלפעמים החיים הם פשוט רעים, והחשיבה החיובית לא תוכל לעזור לשנות את המצב. אני מסכימה. לפעמים המצב הוא גרוע, ואין דרך אחרת להסתכל על המצב. יותר מזה, מחקרים מראים שאם נכריח את עצמנו לשנן מנטרות של חשיבה חיובית שהפער בינם לבין המציאות גדול מדי, אנו עשויים להחריף את מצבנו הנפשי ולהרגיש גרוע יותר.

אז מה כן ניתן לעשות?

מה הפסיכולוגיה החיובית וטיפול קוגניטיבי התנהגותי מציעים כשהמצב פשוט גרוע לצורך התמודדות עם משבר?

שואלים את עצמכם איך להתמודד עם משבר? ובכן, במצבים אלו, נרצה לזהות את המחשבות המעכבות שלנו, אלו שגורמות לנו להרגיש רע: "המצב נורא, אני לא יכולה להתמודד איתו" וכדומה. מחשבות אלו לא מקדמות אותי לעבר התמודדות עם המשבר, יהיה קשה ומעבר לשליטתי ככל שיהיה. ארצה לזהות שזה מה שאני אומרת לעצמי כרגע, ולהבחין מה המחשבות האלה מעוררות אצלי. אילו רגשות מתעוררות אצלי? אילו התנהגויות? האם זה גורם לי לקפוא? האם זה גורם לי לבכות ולישון כל היום? אולי זה גורם לי להיות עצבנית ומתוחה? איך מתמודדים עם משבר

עוד בעניין איך מתמודדים עם משבר, אמליץ בשלב זה לעשות משהו שיאפשר לי לשהות עם הרגשות הללו. לעיתים קרובות מתפתחת אצלנו חרדה מהרגשות עצמן, ותחושת חוסר מסוגלות להתמודדות עם הרגשות הלא נעימים שמתעוררים בי עקב המשבר. על אף שהרגשות הללו לא נעימים, ולעיתים עולה אצל אנשים החשש שהם "יתקעו" עם התחושות הללו, ואולי אפילו ישתגעו, מאוד חשוב לתת להן מקום ולא להדחיק אותן. הן עולות מסיבה מוצדקת, שאני מתמודדת כרגע עם משבר, ועליי לתת להן את המקום הראוי להישמע. אם לא אעשה זאת, הן יצוצו בדרכים אחרות: התקפי חרדה, סימפטומים גופניים שונים, קושי לישון ועוד.

דבר אחד שאני באופן אישי נוהגת לעשות כדי לשהות עם הרגשות שלי לצורך התמודדות עם משבר, זה לעבד את אותן ביומן הויזואלי שלי. דרכים נוספות הן לדבר על המצב עם אנשים שאני סומכת עליהם ושהתגובות שלהם תומכות בי, לכתוב את המחשבות שעולות בי, ועוד.

זיהיתי ושהיתי עם הכאב… מה עכשיו?

לאחר שזיהיתי את מה שקורה לי ושהיתי בתוך הרגשות הללו, אני יכולה להתחיל איזשהו שיח עם הרגשות הללו. האם כל המחשבות שאני חושבת הן בפרופורציה הראויה למצב? מומלץ לפרק את המחשבות למשפטים, לכתוב אותן, ולבחון אותן אחת אחת. לראות כיצד אני יכולה לענות למחשבות האלה. בשלב זה כדי גם לחשוב, איזה סוג של תמיכה תוכל לעזור לי כרגע. מי או מה אני יכולה לגייס כדי לצלוח את המשבר. הרי אני לא לבד בעולם.

לעיתים, מעצם הקריאה כאן באתר, תוכלו ללמוד לאסוף לעצמכם את החוסן ואת התמיכה שאתם זקוקים לה. אך אם זה לא מספיק, אתם מוזמנים ליצר קשר ולקבוע להגיע לטיפול. בטיפול נלמד איך צולחים משברים כאלו, איך מזהים את המחשבות המעכבות וכיצד מתמודדים איתם. תצאו עם ארגז כלים גדול שיעזור לכם לצלוח משברי חיים אחרים, אם יהיו.

יצירת קשר

מעוניינים לקבל פרטים נוספים לקראת התחלת תהליך טיפולי איתי? מלאו את הטופס.

 

להרשמה לניוזלטר מלאו את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

דילוג לתוכן