fbpx
Maayan_a_woman_building_inner_boundries._Watercolor_1c21350a-fab4-4654-a9d3-5928fedac419
מעיין ביטון

מעיין ביטון

סדנה להצבת גבולות – חלק 3א: מה היתרונות של הצבת גבולות? / למה כדאי ללמוד איך להציב גבולות?

היתרונות של הצבת גבולות

כמה מהיתרונות של הצבת גבולות טובים ברורים הם שכל התחושות הללו של אשמה, בושה, טינה, כעס, חרדה וכו' מתחילים להיפתר. אבל יש עוד יתרונות חוץ מזה.

חשוב לשים לב ליתרונות של הצבת גבולות מהסיבה הפשוטה שקשה ללמוד להציב גבולות יעילים. מדובר פה על שינוי דפוס מאוד עמוק, ולכן הבנה של החשיבות והיתרונות של הצבת גבולות יכולה לתת רוח גבית ולעורר מוטיבציה לתהליך.

אנחנו יכולים לחלק את היתרונות לשתי קטגוריות עיקריות: מערכת יחסים עם עצמך ויחסים עם אחרים.

במונחים של מערכת היחסים שלך לעצמך, את תתחילי להרגיש שאת יכולה לסמוך על עצמך טוב יותר. אם נחשוב על דינמיקת הורה/ילד בריאה, אז תפקיד ההורה להציב גבולות בטוחים המספקים מיכל עבור הילד לחקור את עולמו – בלי לפגוע בעצמם או באחרים. על ידי תרגול של הצבת גבולות בריאים לעצמך ולסביבה, את משקמת את מערכת היחסים עם עצמך ולומדת על עצמך ש: את יכולה לסמוך על עצמך, את תמיד תשמרי על הביטחון שלך, את מספקת מרחב בטוח לקשרים בריאים, את מאפשרת מרחב בטוח לחקירה ובדיקה. את שומרת על עצמך מפני פגיעה אפשרית.

כשאת בונה לעצמך מרחב בטוח עם גבולות ברורים – האנרגיות הפיזיות, המנטליות והרגשיות משתפרות. לחיות במרחב חסר גבולות אומר שאת חשה כל הזמן חוסר ביטחון, מתח וחרדה – וזה דבר מתיש ביותר! מיכל חקירה בריא ומוגבל, שומר עליך ומפנה את האנרגיות שלך לדברים אחרים.

הצבת גבולות מאפשרת לך להחזיר את האנרגיה הזו ולהתחיל לכוון אותה לכיוון שאתה רוצה שהיא תלך (זוכרת את דוגמת הנהר?).


במונחים של מערכת יחסים עם אחרים, קורים כמה דברים:

1. כל מערכת יחסים תתחיל להשתפר (בהנחה שיש לה בסיס בריא) – כי את יודעת שאת שומרת על עצמך בתוכה, את יכולה להיות נוכחת באינטראקציה במקום להיות על המשמר. את מגיעה למערכת היחסים ללא טינה, כעס ומתח. את מתמודדת בעזרת תקשורת בריאה עם מה שקורה בכאן ועכשיו.

2. כישורי התקשורת שלך משתפרים – ככל שאת מתרגלת הצבת גבולות בריאים, באופן אסרטיבי (לא מרצה ולא תוקפני), כך התקשורת שלך בכלל מערכות היחסים בחייך ישתפרו.

3. אחרים יכבדו ויחבבו אותך יותר – לאנשים רבים יש קושי בהצבת גבולות. אם הם רואים שאת מסוגלת להציב גבולות בריאים, ושאת סומכת על עצמך – גם הם ילמדו לבטוח בך. הם ידעו שאת אומרת דברים כנים ופתוחים, ולא מסתירה מהם פרטים. הם יוכלו לסמוך על מה שאת אומרת, וירגישו רמת ביטחון גבוהה יותר במערכת היחסים איתך. גבולות הם מיכל בטוח לאינטראקציה משמעותית.

4. כשאת נותנת דוגמה בהצבת הגבולות שלך, את מלמדת את הסביבה שלך איך להציב גבולות לאחרים. את משפיעה גם על האנשים סביבך!

*שימי לב: אם בתוך מערכת יחסים הגבולות שלך מופרים באופן עקבי, זה סימן למצב פוגעני.

שאלות רפלקציה על היתרונות בלהציב גבול

אילו יתרונות היית רוצה לראות מהגדרת הגבול שלך?

האם אתה סומך על עצמך? למה או למה לא?

מה סדר העדיפויות שלך? מה גורם לך תחושת הגשמה וסיפוק בחייך (אישי ו/או מקצועי)?

 

כלים ותהליכים להצבת גבולות טובים

בואי נצלול לדרכים המעשיות איתן תוכלי להתחיל להציב גבולות טובים!

לפני שניכנס לזה, בואי נדבר על דפוסים בינאישיים וההשלכות של הצבת גבולות חדשים. כשמדובר במערכות יחסים לטווח ארוך יותר (6 חודשים ויותר), הדינמיקה תשתנה כאשר תתחילי להציב גבולות. זה אומר שבמקומות שאנשים התרגלו שאת אומרת כן, פתאום הם אולי לא יקבלו את האישור שלך. פתאום הם יופתעו שהם לא יכולים להשיג ממך דברים שהם כבר רגילים לקבל. יתכן שזה יעורר התנגדות וקושי מצד אנשים משמעותיים בחייך. אומנם זה עשוי להיות קשה להתמודד עם סערות של דינמיקה משתנה, במיוחד בתוך התא המשפחתי או הזוגי, אבל שמרי על הקו שלך והחזיקי מעמד – זה ישתפר בהמשך.

עם זאת, אם מישהו מתעלם בהתמדה וחוצה את הגבולות שלך, זה סימן שיש בעיה בסיסית במערכת היחסים ויש לשקול מחדש את הקירבה לאותו אדם. אולי יהיה נכון להפוך את הקשר הזה לשטחי ומרוחק יותר, או לשנות סטטוס לגמרי. אם מתרחשת התעללות של ממש, יש להיעזר כמובן באיש מקצוע.

לקראת שיחה עם מישהו בה עליכם להציב גבולות, עשו הכנה נפשית. היו בחמלה כלפיי עצמכם. הצבת גבולות היא מיומנות, בדיוק כמו אפייה, ריקוד, ריצה… זה דורש תרגול. את יכולה להשתפר, רק עלייך להתמיד ולנסות שוב כל יום מחדש, ללמוד לאהוב את עצמך ולקבל את עצמך כפי שאת. זה תהליך.

אמרי תודה על הדפוסים הישנים שלך – הם שירתו אותך והביאו אותך אל הרגע הזה. היום יש לך את המודעות לדעת שהגיע הזמן לשנות את ההרגלים שלך וליצור הרגלים חדשים. אבל לא היית כאן אלמלא הדפוסים הישנים שלך. כבדי אותם והעריכי אותם.

השתמשי בשאלות הרפלקציה הללו על גבולות כדי להבין טוב יותר את המקום בו את נמצאת כיום, ואיפה היית רוצה יותר גבולות. חשבי – איפה הגבולות יצאו מאיזון? איפה כן הצלחת ליצור גבולות בריאים?

התחברי לגוף שלך – זה הכלי הטוב ביותר שאני מכירה כדי שיתמוך בנו בכל שינוי התנהגותי וחשיבתי. הגוף מספק לנו משוב בזמן אמת, מהר יותר מהמחשבות והרגשות שלנו. תחושות בטן הן אמיתיות, ובדרך כלל, אם את חושבת על מקרים מהעבר בהם התוצאה לא הייתה רצויה עבורך – לעיתים קרובות הייתה לך עוד קודם תחושת בטן לא טובה לאותו עניין.

תרגיל להצבת גבולות והכרות עם הגבולות הטבעיים שלך

קחי כמה נשימות עמוקות. עצמי עיניים וחשבי על סיטואציה מהעבר בה היית רוצה להציב גבול, בדיעבד. חזרי לרגע באותו מצב בו כבר ידעת, הרגשת בגוף, שעליך להציב גבול אבל לא הצבת. חשבי מה היית רוצה להגיד או לעשות באותו רגע, במקום מה שכן קרה? מה הרגשת בגוף באותה סיטואציה? כתבי אותם לעצמך על דף.

שוב, קחי כמה נשימות עמוקות. עצמי עיניים והעלי בדמיונך מצב שבו כן הצבת גבול ברור ובריא. חזרי לרגע בסיטואציה בו הצלחת להציב גבול בריא, ושימי לב מה את מרגישה בגוף. כתבי את תחושותייך על דף.

יצירת קשר

מעוניינים לקבל פרטים נוספים לקראת התחלת תהליך טיפולי איתי? מלאו את הטופס.

 

להרשמה לניוזלטר מלאו את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

דילוג לתוכן