fbpx

טיפול בזום – איך אפשר לפתח תחושת אמפתיה דרך הזום?

טיפול בזום – איך מתנהל טיפול רגשי דרך הזום

לפעמים נידרש לנהל טיפול רגשי בזום, אם זאת מתוך בחירה – בגלל נגישות או מרחק, ואם זה בגלל אילוצי המציאות כמו סגר בזמן מגיפת הקורונה. מטופלים רבים חוששים מהמעבר למפגש טיפולי דרך הזום. לאורך השנים, יצא לי להתנסות הן כמטופלת והן כמטפלת בטיפול דרך הזום. ישנן מטופלות קבועות שלי לטיפול רגשי CBT שמעולם לא פגשתי פיזית, אלא בגלל תנאי המרחק או שיקולים אחרים, נפגשנו רק דרך המסך. מניסיוני מזה שנים רבות בטיפול בזום – אני מוצאת שהטיפול הוא לא פחות טוב מפגישה בקליניקה. חשוב לי להגיד שהוא אכן שונה. יש דברים שאפשר בקליניקה ואי אפשר בזום, אבל גם ההיפך הוא הנכון – יש דברים שאפשר לעשות רק במסגרת טיפול בזום ולא ניתן לעשות אותם כשניפגשים בקליניקה.

טיפול בזום – איך אפשר לפתח תחושת אמפתיה דרך הזום?אני מוצאת שפגישות טיפוליות בזום הן לעיתים יותר ממוקדות בנושא, אין את הכניסה והפרידה שהרבה פעמים מאופיינות ב- small talk, מה שלומך, הצעה לשתייה, התארגנות בישיבה… כשאנחנו נפגשים לטיפול בזום, המצלמה נפתחת כשגם המטפלת וגם המטופלת כבר ישובות ומוכנות לעניינים. כך שהרבה פעמים נהייה יותר ממוקדות ונדבר יותר לעניין, לעומת כשנכנסים למפגש טיפולי בקליניקה.

איך להרגיש אמפתיה מרחוק

מטפלים ומטופלים רבים תוהים איך אפשר לחזק את תחושת האמפתיה בזמן טיפול בזום? הרי בזום איננו יכולים להגיש טישו למטופל שבוכה, או להציע כוס מים. אבל כן אפשר לציין את מה שאנחנו רואים אצל המטופל. לפעמים אני אומרת למטופלת – "הלוואי ויכלתי להציע לך טישו כרגע" או – "הלוואי ויכלתי לתת לך חיבוק" כאשר יש רגע של התמודדות עם קושי בזמן הטיפול בזום.

אני מעודדת מטופלות להסביר את עצמן יותר כאשר אנחנו נפגשות לטיפול בזום. כאשר מטפלת מספרת שבן הזוג שלה אמר לה משהו מעליב, אני מבקשת להבין טוב יותר, למה היא מתכוונת? איך היא הרגישה, איך ההרגשה הזאת השפיעה עליה, מה היא הבינה ממה שקרה.

כמו בטיפול בקליניקה, גם במפגש טיפולי בשיחת וידאו אני רוצה לוודא שאני באמת מבינה למה המטופלת התכוונה.

חשוב לי לעבוד גם בשיחת וידאו מהקליניקה שלי. כך שמטופלות שלעיתים נפגשות איתי בקליניקה לפעמים מגיעות לשיחות זום, מרגישות קביעות ורואות מאחוריי רקע קבוע ולא משתנה של החדר המוכר להן. עבור מטופלות שמגיעות רק לטיפול בזום – גם חשוב שהרקע יהיה עקבי וקבוע. זה נותן תחושה של יציבות וקביעות. עבורי כמטפלת, מאוד מעניין המקום ממנו בוחרת המטופלת להגיע לפגישה. הטיפול בזום מאפשר לי היכרות יותר אינטימית עם המטופלת, להכיר את החדר שלה או הבית שלה ממנו היא מבצעת את שיחת הוידאו.

בסרטון הבא יש הדרכה מלאה על איך לטפל דרך הזום:

סיכום: ההבדלים בין טיפול בזום לטיפול רגיל

לסיכום, כפי שכתבתי בתחילה – כמטפלת וגם מניסיוני כמטופלת ומודרכת, אני מוצאת שההבדל בין מפגש פיזי בחדר לבין מפגש בוידאו דרך הזום, הוא לא גדול מאוד. לכל אחד מהם יש יתרונות וחסרונות. באופן אישי אין לי העדפה למפגש כזה או אחר, חשוב לי שלמטופלת יהיה נוח ושהיא תרגיש טוב במהלך המפגש. למטופלות שחוששות להגיע בפעם הראשונה לטיפול בזום – אני מציעה שננסה מפגש אחד, היא תוכל לראות איך היא מרגישה ולאחר מכן להחליט. בינתיים עוד לא קרה לי שמטופלת הרגישה ניכור או ריחוק בגלל שהמפגש היה בזום ולא פיזי בקליניקה.

יצירת קשר

מעוניינים לקבל פרטים נוספים לקראת התחלת תהליך טיפולי איתי? מלאו את הטופס.

 
דילוג לתוכן