fbpx
טיפול אונליין מעיין ביטון
מעיין ביטון

מעיין ביטון

האם כדאי לקבל טיפול פסיכולוגי רגשי אונליין?

התקופה האחרונה פתחה גם את מי שחשש, לא אהב או לא טכנולוגי, לשיחות וידאו ומפגשים מרחוק. אז טיפול רגשי בזום – טיפול רגשי מרחוק – מה המשמעות של כך?

גם הקליניקה שלי, וקליניקות רבות לטיפול רגשי ולטיפול פסיכולוגי, עברו לטיפול רגשי באינטרנט – טיפול דרך הוידאו, בעזרת תוכנות שונות כמו זום או ווטסאפ וידאו.

עבורי כמטפלת זה לא היה המפגש הראשון שלי עם טיפול אונליין. כבר שנים אני מטפלת ככה באנשים מרחבי הארץ והעולם, לומדת דברים שונים ככה מרחוק, ואפילו אני בעצמי כמטופלת נפגשת עם המטפלת שלי בוידאו. עבורי זאת הייתה הזדמנות לבחור במורים ומטפלים ללא מגבלת מרחק, ואף לייעל ולקצר את הזמן – לוותר על שעות של נסיעה בפקקים וחיפוש חנייה.

אין ספק שהמפגש הפרונטלי, הפיזי, באותו החדר, מאפשר לייצר אינטימיות אחרת. האפשרות למגע אם יש בו צורך, לראות את העיניים ושפת הגוף ללא מסך בינינו, זהו דבר נהדר וחשוב מאוד עבור הטיפול. אבל הניסיון מלמד אותי שהוא חשוב, אבל לא הכרחי עבור טיפול טוב.

כדי להבהיר למתלבטים אם כדאי להם להתנסות בטיפול רגשי אונליין, טיפול בוידאו, החלטתי לפרט את היתרונות והחסרונות של הנושא. כל אחד יקרא, ויוכל לעשות את ההחלטות שלו. בארץ שלנו, המרחקים קצרים, ולכן תמיד יש הזדמנות לעשות ניסיון – להיפגש בוידאו, ואם זה לא היה מספק או הרגיש שזה "לא זה", מכל סיבה שהיא, תמיד אפשר לחזור להיפגש פיזית בקליניקה.

היתרונות לטיפול בוידאו

  • אז כאמור, כשאנחנו נפגשים לטיפול אונליין כמו טיפול רגשי בזום, אין לנו מגבלה של מרחק. אפשר לבחור בדיוק את המטפל שמתאים לך, בגישה הייחודית שאתה מעוניין בה כרגע. יש יותר גמישות בזמנים. אם יש לי בדיוק שעה לפגישה, אני אוכל לקיים אותה – כי כל מה שאני צריך לעשות זה להתחבר למחשב. נחסך לי זמן הנסיעה וחיפוש החנייה. לאמהות עם ילדים קטנים, אנשים עסוקים מאוד, או אנשים עם מגבלה בתנועה (למשל שתלויים בתחבורה ציבורית) זה יתרון אדיר!
  • גם סוג אחר של אנשים עשוי להיתרם במיוחד מטיפול בזום – אנשים הסובלים מחרדות או ממצב נפשי ירוד, או להבדיל ממצב פיזי ירוד, בגללו הם מנועים מלצאת מהבית. טיפול רגשי אונליין, בזום או בתוכנת וידאו אחרת יכולים לסייע להם. ממצב בו הם מרגישים כלואים ואינם יכולים לקבל את העזרה לה הם זקוקים, עם המסך וחיבור לאינטרנט – השמיים הם הגבול.
  • אנשים שלא מעוניינים להיחשף, לא רוצים שיראו אותם נכנסים לבניין של המטפל שלהם, לא רוצים לפגוש אנשים בחדר ההמתנה בדרך אל או מהטיפול שלהם. אנשים שהפרטיות מאוד חשובה להם – גם להם טיפול אונליין יכול לתת מענה. במקום להמנע מלקבל סיוע בגלל החששות שלהם לפרטיות שלהם, הם יוכלו לקבל סיוע חשוב ואולי להבין בטיפול טוב יותר את הקושי שלהם בחשיפה.
  • כאשר מדובר על טיפול רגשי באינטרנט השהייה בבית, בחדר שמוכר למטופל, בפינה שהוא בחר בה ונוחה לו, יכולה לתרום לתחושת הביטחון והאמון שלו בטיפול ובמטפל עצמו. כשתחושת האמון והביטחון עולה, יותר קל להרגיש נוח עם המטפל, להיחשף מולו ולשתף אותו במה שמעסיק את המטופל.
  • יתרון נוסף של טיפול רגשי בזום, הוא שהתוכנה מאפשרת נגישות לידע רב – בלחיצת כפתור אחת ניתן לשתף מסך, לראות יחד סרטונים, לקרוא יחד חומרים חשובים, ולהמחיש את הנושאים עליהם מדברים בטיפול. דבר שבטיפול פרונטלי רגיל בקליניקה יותר קשה לעשות.

טיפול רגשי בזום

מה החסרונות של טיפול בוידאו?

  • להערכתי, טיפול רגשי מרחוק דרך האינטרנט פחות מתאים למקרי קצה נפשיים. כדי שהמטפל יוכל לאבחן במדויק מצבים נפשיים רגישים, יש צורך בנוכחות מלאה בחדר, המאפשרת למטפל לראות את האדם בכללותו, להרגיש אותו, לראות את שפת הגוף שלו ואת התנהגותו בסטינג בטיפולי. כל אלה נמנעים או הופכים לשוליים בטיפול רגשי מרחוק בוידאו, ולכן לא יתאימו למטופלים הסובלים, למשל, מפסיכוזה, או שנמצאים בסכנה נפשית גדולה.
  • חיסרון נוסף לטיפול אונליין הוא שיש יותר סיכוי לקשיים טכניים. לעיתים הקשיים הטכניים הם אנושיים – אחד מהצדדים אינו יודע כיצד לעשות פעולה טכנית מסוימת, או טועה ובטעות גורם לתקלה כלשהי (למשל מנתק בטעות את האפשרות לשמוע אחד את השני).
  • קושי טכני אחר בטיפול רגשי באינטרנט עשוי להיות בגלל המערכות הטכנולוגיות – עלולים להיות שיבושים בקו, ניתוקים, הד, מסך שקופא ועוד. כדי לקיים שיחת וידאו טובה יש צורך במכשירים תומכים ובקו אינטרנט יציב וטוב. יחד עם זאת, כיום ברוב הבתים יש לפחות מכשיר אחד איכותי ואינטרנט יציב איתם ניתן לקיים שיחות וידאו. מעשרות הטיפולים שערכתי אונליין רק בחודש האחרון, אני יכולה לחשוב רק על מקרה אחד בו היו לנו תקלות טכניות קשות בגללן נאלצנו לעצור את הפגישה. אבל גם במקרה כזה, תמיד אפשר למצוא דרך לקיים את הפגישה בכל זאת. למשל, אפשר לעבור לשיחה טלפונית, אפשר להחליף פלטפורמה למפגש וידאו – למשל לשנות מהזום לווטסאפ וידאו. כך שזה מחד נושא חם מאוד, התקלות שעלולות לקרות במהלך שיחת וידאו, אך מנגד בהחלט נושא שניתן להתגבר עליו.

האם כדאי ומומלץ לקיים טיפול רגשי אונליין?

מהניסיון שלי, טיפול רגשי מרחוק, שנערך בוידאו אינו פחות אפקטיבי מטיפול פנים אל פנים. אפילו במקרים מסוימים הרגשתי שמשהו בפורמט הדיגיטלי הפך את הפגישות לאפקטיביות הרבה יותר. מחקרים שנעשו בנושא זה, מצאו כי טיפול רגשי בזום בוידאו הוא אפקטיבי כמו טיפול רגיל, במיוחד במקרים של טיפול בדיכאון וחרדה. (מקור).

הדבר החשוב ביותר כשבוחרים טיפול רגשי אונליין, הוא לוודא שהמטפל איתו נפגשים הוא מוסמך. עדיף לבחור במטפל שהגעתם אליו דרך המלצות, או שיש לכם היכרות מוקדמת כלשהי איתו. יש לבדוק מה המקצוע וההסמכה שלו לטיפול.

כמו שהמטופל יכול להיות אנונימי בטיפול רגשי אונליין, גם המטפל עשוי להיות כזה… ולכן רצוי לבדוק עם מי באמת נפגשים.

יצירת קשר

מעוניינים לקבל פרטים נוספים לקראת התחלת תהליך טיפולי איתי? מלאו את הטופס.

 

להרשמה לניוזלטר מלאו את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

דילוג לתוכן