fbpx
מעיין ביטון

מעיין ביטון

להימנע מטריגרים, להימנע מכאב – אפשר, אבל יש לזה מחיר

הגוף שלנו מלמד אותנו להתרחק ולהימנע מכאב. אם נניח את היד על משהו חם מאוד, זה מייד יכאב. הכאב ונותן לנו אזהרה שצריך להתרחק, שהדבר החם הזה הוא מסוכן לגופנו.

את אותו מנגנון אנחנו מפעילים גם על פגיעות רגשית. משהו מכעיס אותי מדי, מעציב אותי או מפחיד אותי – אז עדיף להימנע. בגדול – ההימנעות הזאת היא נכונה ומטרתה לשמור עלינו. אם מישהו פוגע בי שוב ושוב, מין ההגיון להתרחק ממנו ולא לסמוך עליו יותר. הבעיה היא, שלא תמיד מה שנחווה כמפחיד או מעורר חרדה – הוא באמת מסוכן או עשוי לפגוע בנו.
לעיתים, ננסה להימנע מדברים חדשים או מאיימים אפילו שאנחנו יודעים שהם יכולים לעזור לנו להגיע למטרה שלנו. הפחד ידבר ויגיד – לא, אנחנו לא יכולות לעשות את זה. עדיף להימנע, עדיף לא להתקרב. התוצאה היא שנצמצם יותר ויותר את מרחב המחייה שלנו, נימנע מיותר ויותר דברים בחיינו ונאבד דברים חשובים וטובים שאנחנו כן רוצים שיהיו בחיינו, או שלא נצליח לממש מטרות חשובות שהצבנו לעצמנו.
המוח יכול לספר לנו סיפורים שונים, אבל הם לא בהכרח נכונים. הוא מספר לנו כל מיני סיפורים כי הוא רוצה להגן עלינו. למשל, הוא יכול לספר לך שהחברה שלך לא עונה לך להודעה כי בעצם היא כועסת עלייך על משהו שאמרת לה בשבוע שעבר. בפועל, החברה בכלל עסוקה או שנגמרה לה הסוללה. אבל אולי באמת היא נפגעה והיא כועסת? לא תדעי אם לא תבדקי. הדרך לאזור אומץ ולבדוק, תהייה להקשיב לסיפור שהמוח מספר, ואז להזכיר לעצמך שבעצם זה רק סיפור. אפשר להמציא גם עוד 20 סיפורים אחרים, מציאותיים או דמיוניים לחלוטין, על למה היא לא עונה לך להודעה. למשל, אולי היא נקראה למשימה מיוחדת בחלל? או אולי קרה משהו לבן משפחה והיא בבית חולים. אולי היא לומדת היום ואולי נשבר לה הטלפון.
ריבוי הסיפורים מוציא מעט את העוקץ מהסיפור הראשי שמנע ממך להתקשר אליה וליצור איתה קשר. הוא גם מראה, שללא הוכחה שבאמת זאת הסיבה, אין לך דרך לדעת למה היא באמת לא עונה להודעה.
תיזכרי שהמחשבות הן רק מחשבות, כמו כל מחשבה שחולפת לך בראש מדי פעם. המחשבה – אולי היא כועסת עליי ולכן לא עונה, היא שוות משקל למחשבה – מה אני אוכל היום לארוחת הצהריים, ולמחשבות אחרות שבאות וחולפות בראשך במהלך היום.
הנטייה שלנו לתת משקל רב למחשבה אחת, עוזרת לנו להימנע מכאב, אבל גורמת לנו לעיתים קרובות גם להימנע מדברים שחשובים לנו. על מה שחשוב לנו, לא כדאי לוותר. בטיפול התנהגותי קוגניטיבי נוכל לעבוד על דפוסי החשיבה הללו, ולעזור לך להפסיק לצמצם את חייך, ולחזור לעשות למען הדברים שחשוב לך להגשים בחייך!

יצירת קשר

מעוניינים לקבל פרטים נוספים לקראת התחלת תהליך טיפולי איתי? מלאו את הטופס.

 

להרשמה לניוזלטר מלאו את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

דילוג לתוכן