מחשבות טורדניות
מעיין ביטון

מעיין ביטון

מה הן מחשבות טורדניות – ההבדל בין חרדה לאובססיה

רגע, נעלתי את הדלת?
לקחתי את הארנק?
הכאב ראש הזה שיש לי – סתם זמני ויעבור, או שזה יותר רציני?
הנשים שצחקו בדיוק כשעברתי… בגללי הן צחקו?
דאגות הן חלק טבעי מהחיים. הן נועדו לשמור עלינו ממצבים מסוכנים או מורכבים. אבל לפעמים, למרות כל המאמצים שלנו, אנחנו לא מצליחות להרגיע את חוסר הביטחון שעולה לנו ואנחנו מוצאות את עצמנו סביב מחשבות של דאגה שמולידות איתן גם לחץ וחרדה.
מחשבות שנובעות מלחץ וחרדה, לרוב משתנות במהלך הזמן. לפעמים אהיה בלחץ בגלל נושא איקס, ולפעמים נושא וויי יטריד אותי.
מחשבות טורדניות לעומת זאת, הן הרבה יותר יציבות. הן יטו לחזור על עצמן שוב ושוב, סביב אותו נושא או אפילו אותה מחשבה עצמה שחוזרת על עצמה ולא משתחררת לא משנה מה נעשה. הניסיון להיפטר מהן לרוב לא יצליח, וה"הידבקות" של המחשבה הטורדנית יהיה מלחיץ, מציק, מעיק ואפילו מעורר תחושות כמו בושה ואשמה.
התוכן של המחשבה הטורדנית יכול להשתנות מאדם לאדם, החל ממחשבות טורדניות לגביי בריאות וחיידקים, לגביי ביטחון (סגרתי את הגז? נעלתי את הדלת?), לגביי נושאים קיומיים (האם תמיד אהיה לבד? מה יקרה אם האהובים עליי מותו?) ועוד נושאים רחבים ושונים.
לפעמים הטורדנות תישאר ברמת המחשבה, ונחווה מחשבות שליליות חוזרות ונשנות. כלפיי חוץ אולי אף אחד לא ידע שאנחנו סובלות, אבל בפועל המחשבות הללו מעיקות וגורמות למצוקה רבה. יש אנשים רבים שמחפשים דרכים התנהגותיות להרגיע את המחשבה. לפעמים על ידי פעולה שנראית הגיונית וקשורה למחשבה – למשל לבדוק שוב ושוב שנעלתי את הדלת, לרחוץ ידיים בטקסיות או ללכת לרופא להיבדק. לפעמים על ידי טקסים פחות רציונליים (לגעת בדלת שוב ושוב, ללכת בצורה מסוימת, לספור ועוד). בפועל, הפעולות הללו לא מרגיעות, אלא מתחילות מחזור חדש של מחשבות טורדניות ופעולות שנועדו להרגיע, אבל בפועל רק מחזקות את המחשבות המציקות.
לעיתים קרובות, אנשים שסובלים ממחשבות טורדניות יכולים לקיים חיים מלאים וטובים. לעבוד, להיות אנשי משפחה, ללמוד. אולי כלפיי חוץ הכל נראה בסדר גמור. מאוד יכול להיות, שאם את לא משתפת בסבל שלך – אולי אף אחד לא מזהה עד כמה המחשבות הטורדניות מציקות לך, ועד כמה את בתוך תוכך מוטרדת ומרגישה מצוקה מהמחשבות שחוזרות שוב ושוב. אפילו בקליניקה נתקלתי במטופלות שלא שיתפו בתמונה המלאה והרחבה של המצוקה שלהן (לפעמים מתוך תחושות אשמה ובושה), ולא יכלתי לנחש עד כמה הן סובלות ומוגבלות בחיי היומיום שלהן בגלל המחשבות הטורדניות.
המחשבות האלה הן לא סתם, הן סימפטום של מצב נפשי, ורצוי ומומלץ לטפל בהן! הפעולות שאת עושה כרגע כדי להרגיע את המחשבות, בפועל לרוב רק מכניסות אותך חזק יותר ללופ אינסופי שמחזק את המחשבות הטורדניות ואת הטקסים (אם את עושה כאלה), ובטווח הארוך מגבירות את המצוקה שאת חשה. באופן פרדוקסלי, חלק מהדרך להירפא וללמוד לשלוט יותר במחשבות, זה קודם כל לקבל אותן. זה אחד השלבים הראשונים וגם הכי קשים…
בהמשך אפרט עוד על דרך הטיפול במחשבות טורדניות.

להרשמה לניוזלטר מלאי את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email