fbpx
דמיון מודרך מקום בטוח
מעיין ביטון

מעיין ביטון

הכל יכול להיות בדמיון – ליצור לעצמך מקום בטוח

מה זה דמיון מודרך?

דמיון מודרך הוא מצב בו אדם מקשיב לתסריט דמיוני של סצינה.

אני, כמטפלת, משתמשת בדמיון מודרך פעמים רבות, על מנת לעזור בריפוי ובהתפתחות של המטופלות שמגיעות אליי.

למשל, אפשר להיעזר בדמיון מודרך כדי ליצור חוויה של ביטחון (על כך ארחיב בהמשך), חוויה של עוצמה, בדמיון מודרך ניתן ללכת אחורה בזמן וקדימה בזמן, לעשות שינויים במצבים שקרו בחיים שלנו. בדמיון מודרך אפשר לטייל איפה שרוצים, בכל מקום – אמיתי ומציאותי, או דמיוני ומומצא לחלוטין, כיד הדמיון היצירתי.

המוח שלנו לא יודע להבדיל בין דמיון לבין מציאות. נסי עכשיו, תדמייני לימון. לימון צהוב, הוא אפילו בוהק מהאור שיש בחדר. בדמיונך, התקרבי אליו, והרימי אותו בידך. כעת קחי סכין, וחתכי אותו. מייד ניתז רסס של מיץ לימון לאוויר, ואת מריחה ריח לימוני עז בנחירייך. כעת, חתכי פלח קטן, וקרבי את הפלח לפיך. טעמי אותו עם לשונך.

בזמן שקראת את הטקסט הזה – האם יכלת לדמיין את הריח של הלימון? לטעום אותו בפיך? אנשים רבים מספרים שבזמן התרגיל הזה הפה שלהם התמלא בריר והם יכלו לטעום את הלימון המדומיין הזה.

זוהי הדרך של המוח שלנו להגיב לטקסט הדמיוני הזה. מבחינת המוח שלנו, הלימון הזה קיים. הוא יכול להריח ולטעום אותו, והוא נותן פקודה לפה להתמלא בריר כדי לאפשר לגוף שלנו לאכול את הלימון. זהי תגובה פיזיולוגית אמיתית למשהו מדומיין לחלוטין.

ככה דמיון מודרך עובד, ובדמיון ניתן לעשות הכל. ניתן להיעזר בו כדי להירפא מטראומה. ניתן להפוך אירוע מפחיד שעומד להתקיים בעתיד, לאירוע בו אני מרגישה ביטחון בעצמי שאוכל לצלוח אותו. השימוש בדמיון מסייע לנו מאוד בויסות הרגשי.

מה זה מקום בטוח ולמה זה עוזר?

דמיון מודרך של מקום בטוח מאפשר לנו ליצור תחושה פנימית חזקה של ביטחון, מוגנות ומסוגלות עצמית. בדמיון המודרך אנו ממציאים מקום דמיוני – הוא יכול להיות בטבע או במקום בנוי, יכול להיות אמיתי או מומצא לחלוטין, ומשוטטים בו בהנאה רבה, תוך עירוב החושים שלנו, ומעגנים בתוכנו תחושה של ביטחון ומוגנות. פעמים רבות אני עושה את התרגיל הזה יחד עם נשים שעברו טראומה, או נשים שחוות תחושת חרדה גבוהה. הדמיון המודרך מאפשר למטופלת לחוות תחושות ביטחון, לעגן אותן בזיכרון נעים וטוב. את התחושות הללו ניתן להעיר ולהשתמש בהן בזמנים בהם המטופלות מרגישות חוסר ביטחון, או כאשר הטראומה מתעוררת שוב.

להלן סרטון שלי בו אני מנחה דמיון מודרך למקום בטוח. אני ממליצה להקשיב לו בעיניים עצומות, בישיבה נינוחה או שכיבה.

יצירת קשר

מעוניינים לקבל פרטים נוספים לקראת התחלת תהליך טיפולי איתי? מלאו את הטופס.

 

להרשמה לניוזלטר מלאו את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

דילוג לתוכן