איך להתמודד עם מחשבה מציקה וטורדנית?
מעיין ביטון

מעיין ביטון

טקס תשליך אישי – חשבון נפש של קבלה וחמלה עצמית

ביהדות, עושים את טקס התשליך בחודש תשרי כדי להשיל מעצמנו את החטאים שלנו שאיננו רוצים שימשיכו איתנו לשנה הבא. לאורך כל השנה, אנחנו תמיד יכולות לעצור ולעשות עם עצמנו חשבון נפש.
אנחנו חוות אירועים שונים בחיים, וכל זיכרון כזה נשאר איתנו ומשפיע עלינו. על הרגשות שלנו, על איך שאנחנו תופסות את עצמנו, על הערך העצמי שלנו. על איך שאנחנו חושבות, וגם על ההתנהגות שלנו וההתנהלות שלנו בחיים. כל רגע בחיים הוא הזדמנות להסתכל על עצמנו, גם על החלקים שפחות נעימים לנו, גם על החלקים שאנחנו פחות אוהבים. כל רגע כזה הוא הזדמנות נוספת לתרגל עבור עצמנו קבלה וחמלה עצמית.

 

תשליך להתנהגות:

איזה הרגלים הגיע הזמן להפסיק?

לא קל לשנות הרגלים. זה לא פשוט כמו להשליך לים ולהמשיך הלאה…

כדי לשנות הרגל אנחנו צריכות קודם כל להתחבר ל-"למה זה חשוב לי". אם חשוב לי ללכת לישון מוקדם – מה חשוב לי בזה? מה זה יתן לי? מה ההנאה שתהייה לי מזה? הרי כנראה אני נהנית מללכת לישון מאוחר, אחרת לא הייתי ממשיכה בהרגל הזה. אם אזהה קודם למה זה חשוב לי ואיזה ערך יהיה לי מלשנות את ההרגל, יהיה לי יותר קל לקיים אותו ולהתמיד בו לאורך זמן.

תבחרי רק הרגל אחד אותו את רוצה לשנות! אל תפילי על עצמך בבת אחת את כל ההרגלים שתמיד רצית לסגל לעצמך. תבחרי אחד, תתמידי בו לאורך חודש, ורק אחרי שהוא יהפוך לטבע שני עבורך, תעברי להרגל הבא. ואם לא תצליחי להתמיד, נהגי בעצמך באדיבות, קבלה וחמלה עצמית. תנסי לזהות מה הקשה עלייך בהטמעת ההרגל החדש. מה היה לך יותר חשוב מלהטמיע את ההרגל החדש הזה? אולי צריך לשנות משהו בהרגל שלקחת על עצמך, לעשות התאמוץ? אולי חשבת שההרגל הזה חשוב לך ובעצם הוא לא?

 

תשליך למחשבות:

אילו תפיסות על עצמך הן כבר לא נכונות? אולי הן היו נכונות כשהיית ילדה, או נערה. אולי הן היו נכונות לפני 10 שנים או לפני שנה, אבל כעת את מוכנה לשחרר את התפיסה הזאת, לאפשר לעצמך לגבש תפיסה אחרת שלך על עצמך. תפיסה שיש בה יותר קבלה וחמלה עצמית.

עכשיו, ממש הרגע הזה, הוא הזדמנות עבורך לשנות משהו קטן במה שאת חושבת על עצמך. אולי את מסתובבת עם תפיסה על עצמך שאת לא טובה במשהו מסוים, או שלהתקדם בתחום מסוים זה משהו שמפחיד אותך. זאת רק תפיסה… רק מחשבה, רק פרשנות מסוימת שלך על החיים שעוצבה על ידי העבר שלך ועל ידי אנשים אחרים שאמרו לך כל מיני דברים. אבל היום – את אישה אחרת, עברת דברים בחיים, אולי זאת הזדמנות לשחרר את התפיסה הזאת ולראות את עצמך באור אחר? לאפשר לעצמך פרשנות שונה על עצמך? לאפשר לערך העצמי שלך להשתנות ולהתעצב ולהתגבש בכל רגע מחייך מחדש.

 

אילו מחשבות ותפיסות על אחרים את מוכנה לשחרר? אני שמתי לב לעצמי, שלעיתים אני נוטה לצבור כל מיני שיפוטים על אחרים. בינתיים האנשים האלו עושים דברים, משתנים, מתרחקים או מתקרבים אליי, ואני נשארת עם אותה מחשבה של פעם… אבל היא כבר בכלל לא רלוונטית. וזה גם לא עומד בקנה אחד עם אחרים של קבלה וחמלה עצמית, שכל כך חשובים לי בהתנהלות היומיומית שלי! אז זאת הזדמנות לזהות כל מיני תפיסות שיש לך על אנשים אחרים, כל מיני שיפוטים שאת שופטת אותם. לשחרר, להשליך, ולהישאר פתוחה לדברים חדשים.

 

תשליך לרגשות:

יש רגשות מסוימים שלא נעים לנו להודות בהם, כי חינכו אותנו מגיל קטן שאסור להרגיש אותם – כמו קינאה, שינאה, זעם. יש רגשות שאנחנו מרגישות, כמו אשמה וייסורי מצפון, רק כי לא נעים לנו מעצמנו על זה שאנחנו מרגישות משהו שהוא "אסור". הרגשות האלו באים כי אנחנו מנסות להימנע מלהרגיש את הרגש האמיתי שיש בתוכנו, ובעצם הם לא מקדמים אותנו לשום מקום.
בואו נשליך את האשמה וייסורי המצפון, נכיר בהם, נקבל שהם מגיעים לבקר לפעמים, אבל הם לרוב באים כי אנחנו מעדיפות להימנע מלהרגיש משהו אחר – כמו קינאה או שינאה…

מה אם ניתן תוקף והכרה לקינאה ולשינאה שלנו, ובמקום ייסורי מצפון ואשמה, נכניס ללב שלנו קבלה וחמלה עצמית?

 

להסתכל לעצמי בעיניים – עם קבלה וחמלה עצמית

התקופה הזאת של ראש השנה וכיפור מאפשרת לי להסתכל לעצמי בעיניים ולהודות גם בדברים שהייתי מעדיפה לא לזהות בעצמי. אבל את המבט האמיץ הזה בעיניים אני משתדלת לעשות לאורך כל חודשי השנה.

זה התרגול שלי, כל הזמן לזהות ולהתבונן גם בחלקים הפחות נעימים של עצמי. להכיר בהם. מה הם החלקים האלה? אילו רגשות אלה? כלפיי מי, ובאילו מצבים?

להרשמה לעדכונים מלאי את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email