fbpx
היומן הויזואלי - טיפול במערכות יחסים
מעיין ביטון

מעיין ביטון

תהליך רגשי ביומן הויזואלי: חוטים ומערכות יחסים

לפני מספר שנים למדתי אצל רות ווב קריל את שיטת רות ווב-קריל – שחרור קשרים אנרגטיים™ הכולל טיפול במערכות יחסים. בטיפול נעשים, בין היתר, ניקויים ושחרורים של קשרים אנרגטיים המשפיעים על מערכת היחסים. התלהבתי לראות כיצד הטיפול מפנה מכשולים בלתי נראים ומאפשר למערכות יחסים להיות דבר מצמיח וטוב יותר עבור כל הנוגעים בדבר. לעיתים ראיתי אצל מטופלות שהטיפול איפשר למערכת יחסים שתם זמנה להסתיים בשקט ובקלות, ולעיתים מערכת יחסים מורכבת התחילה להתנהל בצורה נינוחה וקלה יותר. מאוד שמחתי לעשות חיבור בין התכנים הרוחניים שלמדתי בנושא, לבין עבודה רגשית ביומן הויזואלי.

לאחרונה, בתקשורים שאני מקבלת מההדרכה שלי, אני רואה את מערכות היחסים בין אנשים כדימוי של חוטים רבים בין שני הפרטים שבמערכת היחסים עצמה, וגם בינם לבין דברים נוספים. למשל, אנשים אחרים המשפיעים על מערכת היחסים, מערכות יחסים אחרות, תקופות אחרות בחיים אלו או בחיים אחרים, טראומות ילדות, כל אלה (ועוד) משפיעות על מערכת יחסים אחת.

אקח לדוגמה מערכת יחסים בין אם לביתה, כאשר האמא היא המטופלת. לתוך מערכת היחסים נכנסות שתיהן כמובן. נכנסת גם הבת כפי שהאמא רואה אותה בזמנים שונים: הבת ה"טובה", הבת ה"מעצבנת" ועוד. נכנסת גם האמא כפי שהיא חווה את עצמה בזמנים שונים – אמא "מיטיבה" או אמא "גרועה" או אמא "צועקת". חוטים נוספים נרקמים בין שתיהן לבין השלכות שונות של האמא: חברת ילדות של האמא שהבת מזכירה לה אותה, חוויה של דחייה חברתית מהילדות, ועוד. כל אלה, ועוד תכנים רבים לא מודעים, נמתחים כחוטים במערכת היחסים בין האם לבית ומעמיסים על המערכת ביניהן.

דימוי החוטים הזה, היווה עבורי השראה ליצור תהליך ביומן הויזואלי, בדומה לשיעורים שאני מנחה בקורסים אונליין ליומן ויזואלי, המאפשר להעלות למודעות לפחות חלק מהחוטים האנרגטיים הללו. העבודה ביומן הויזואלי מאפשרת שהייה עם התכנים הללו, שינוי וריפוי שלהם. בעבודה עצמית ניתן להגיע בעיקר לתכנים המודעים. עצם השהייה ושאילת השאלות יכולה להעלות תכנים נוספים, שאולי לא היינו מודעים אליהם קודם, אל מעצם העיסוק בנושא יעלו ויתגלו בפנינו. בטיפול ניתן להגיע לתכנים נוספים, שאינם ניגשים כל כך בקלות, ולשחררם ולהביא לריפוי הן בשיחה, הן בעבודה ביומן והן בטיפול אנרגטי.

התהליך ביומן הויזואלי:

1. זיהוי מערכת היחסים והחוטים השונים שבה

נתחיל מלבחור מערכת יחסים שמאתגרת אתכן. הכוונה למערכת יחסים שאתן אחד הצדדים בה, כמובן. זאת יכולה להיות מערכת יחסים מאוד משמעותית בחייכן שמשפיעה עליכן כל יום (הורה, בן/בת, בן זוג), וזאת יכולה להיות מערכת יחסים מאוד נקודתית – למשל, המורה של אחד מהילדים שלכם, או איש מקצוע שאתן באות איתו כרגע במגע. ככלל הנטייה היא לבחור מערכת יחסים שמאתגרת אתכן כרגע, או מעלה בכן רגשות עוצמתיים.

לאחר שבחרתן מערכת יחסים, שאלו את עצמכן את השאלות הבאות:

  1. אילו רגשות מתעוררים אצלי מול אותו אדם? לפחות 2-3 רגשות שונים, הרי אותו אדם מעורר בי דברים שונים בזמנים שונים.
  2. איזה מחשבות מתעוררות בי? מה אני אומרת לעצמי במצבים מסוימים מול אותו אדם?
  3. מתי עוד הרגשתי את הרגשות/חשבתי את המחשבות הללו? תקופות חיים בהן הרגשתי דומה למה שעולה לי במערכת היחסים הזאת. חוויות ילדות, או חוויות משמעותיות ממהלך החיים שמשתחזרים במערכת היחסים הזאת בצורה כזו או אחרת.
  4. אילו צדדים שונים של עצמי יוצאים ממני במערכת היחסים הזאת? חישבו על לפחות 2 פנים שלכן הבאות לידי ביטוי מול אותו אדם. לדוגמא: אני ה"מרצה", אני ה"צועקת", אני ה"קרירה", אני ה"קורבנית".
  5. אילו אנשים עולים לי מול מערכת היחסים הזאת? העלינו רגשות, מחשבות, תקופות חיים, וצדדים שונים של עצמי שמתקשרים למערכת היחסים הזו. את מי הכרתי בתקופות הללו? מי עוד העלה לי בעבר תחושות דומות? אלו יכולים להיות אנשים שנראים לכן בכלל לא קשורים למערכת היחסים הזאת. אבל אם הם עלו, סימן שהם קשורים.

אם עולות לכן עוד אסוציאציות ומחשבות, שימו לב אליהן, או כתבו אותן. כל דבר שעלה הוא חומר לעבודה בתהליך הזה.

2. מציאת הדימויים

פתחו ספרים ישנים, מגזינים וגזרי נייר שונים. בחרו דימוי שייצג אתכן ואת האדם השני שבמערכת היחסים. ביחרו דימויים נוספים עבור נושאים/תקופות/אנשים משמעותיים שעלו בעבודה הרגשית על מערכת היחסים הזו. למשל, בדוגמא של האמא עם ביתה, היא בחרה דימוי עבור עצמה ועבור ביתה. הדימויים שבחרה הציגו תמונה מוקצנת של מה שהיא מרגישה כלפיי איך שהיא מתנהגת כלפיי ביתה, ואיך שביתה כלפיה. בנוסף היא בחרה דימויים לקבוצת חברות מילדותה של האם, אותן ביתה מזכירה לה, דימוי עבור הסבתא שלתחושת האם משפיעה מאוד על מערכת היחסים ביניהן ודימוי שמייצג קושי מסוים במערכת היחסים בין האם לביתה.

3. המשך העבודה

כעת מדביקים את הדימויים ומתחילים להטמיע אותם לדף. הטמעה יכולה להיות על ידי ציור, על ידי צביעת רקע שיקשר בין הדימויים ועוד. טכניקות שונות להטמעת דימויים ויצירת קולאז'ים נלמדות בסדנאות שאני מנחה ביומן הויזואלי.

השלב הבא הוא להוסיף את החוטים. גוזרים חוטים שונים באורכים שונים. עם דבק פלסטי רגיל, יוצרים "שבילים" של דבק עליהם נדביק את החוטים. קל יותר להדביק את החוטים עם דבק פלסטי שהתייבש מעט, לכן לאחר שמציירים עם הדבק שבילים, אפשר לתת לו דקה-שתיים שיתייבש מעט, אבל היזהרו לא לחכות יותר מדי – כי אז הדבק יהיה יבש מדי ולא נוכל להדביק את החוט. על שבילי הדבק נדביק את החוטים. שימו לב למיקום החוטים על הדף – בין אילו דימויים נרצה לחבר עם חוטים? כמה סבוך נרצה שיהיו שבילי החוטים? תמיד אפשר להוסיף או לשנות את השבילים במהלך העבודה.

היומן הויזואלי - טיפול במערכות יחסים
עבודה של מעיין ביטון ביומן הויזואלי

4. עיבוד רגשי של התהליך על ידי כתיבה ביומן הויזואלי

כעת, התחילו לכתוב על החוטים השונים. תוכלו להתחיל בלכתוב את האסוציאציות שעולות לכן מהעבודה. את החוויות הרגשיות המאתגרות אתכן. ולאט לאט שימו לב האם נוצרת תחושה אחרת? יכול להיות שכרגע תישארו עם התחושות הקשות וגם זה בסדר גמור. העלאת הרגשות הללו למודעות מסייעת לריפוי, וכנראה שיש צורך בעוד תהליך כדי להביא לשינוי בתחושות הללו.

אבל יכול להיות שתוך כדי כתיבה תתחילו להרגיש אחרת. שיש פה מקום לשינוי. ואז הכתיבה גם תשתנה. יעלו אולי גם תחושות נעימות. תחושות של ניקוי, של תזוזה, של בהירות. דברים שקודם היו חבויים ולא ברורים, כעת יוצאים אל האור. כתבו גם את התחושות הללו על הדף, לאורך החוטים, או בכל דרך שתרצו.

סיכום

זוהי דוגמא לתהליך רגשי ואנרגטי ביומן הויזואלי. לעיתים ניתן לעבוד לבד, ולהביא לשינוי ולריפוי המיוחל. לעיתים יש צורך בהכוונה, ואולי אפילו רק למיכל בטוח שבתוכו קל יותר לעבוד. מצאו את הדרך שנכונה עבורכן לעבודה, ותמיד אני כאן עבורכן אם תרצו לשאול משהו, או לקבל הכוונה נוספת.

 

יצירת קשר

מעוניינים לקבל פרטים נוספים לקראת התחלת תהליך טיפולי איתי? מלאו את הטופס.

 

להרשמה לניוזלטר מלאו את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

דילוג לתוכן