fbpx
מעיין ביטון

מעיין ביטון

מצוקה רגשית אצל ילדים

מצוקה רגשית אצל ילדים

"יש לו בעיות התנהגות" "הוא מתפרץ וכועס" "הוא מתקשה להתרכז" "הוא סובל מחרדות ופחדים"

כאשר אנחנו המבוגרים במצוקה רגשית, בדרך כלל, נהפוך לשקטים יותר, מופנמים, מצב הרוח יראה כלפיי חוץ ירוד אצל ילדים לעיתים המצב הוא הפוך. מצוקה רגשית אצל ילדים עשויה להיראות שונה מילד לילד. יש שהם נהפכים לתזזיתיים וחסרי שקט. הם עשויים להסתגר ולהיעלם בחדרם או אצל חברים, ולא נדע מה קורה בעולמם הפנימי. הם עשויים למצוא קושי להתרכז בכיתה, ובטעות מישהו עלול להגיד שיש להם הפרעת קשב. הם עשויים להיות לא נחמדים לילדים אחרים ולסבול מבעיות חברתיות, אבל יהיה קשה לשים את האצבע שבעצם הם סובלים ממצוקה רגשית.

הילד/ה שלי במצוקה, מה לעשות?

פרט לטיפול, אשר בתור מטפלת בעצמי אין לי ספק ביכולתו לעזור לילדים ולהוציא אותם מהמצוקה הרגשית, יש הרבה דברים שהורים יכולים לעשות בבית – הן כתהליך ראשוני לפני שפונים לטיפול, והן במקביל לטיפול כתמיכה.

חשוב לאפשר לילדכם כמה שיותר הזדמנויות לשוחח איתכם. היו פתוחים וקשובים, גם אם הילד מגיב בכעס או בעצבנות. לעיתים הורים אומרים לי – "הוא מגיב בלי פרופורציה לכל דבר. כל דבר שקורה בכיתה הוא הופך לסרט…". יכול להיות שבאמת כרגע הוא רואה את הדברים בלי פרופורציה. אבל קודם כל היו שם איתו. היו אמפתיים למה שהוא מרגיש. עזרו לו לתת שם לרגשות שלו. לא צריך ישר להציע פתרונות, קודם כל תהיו איתו (ראו את המאמר שלי על אמפתיה לעומת סימפתיה). אחרי שהוא נרגע ומרגיש שאתם מבינים אותו, תוכלו לשאול מה יעזור לו. שאלו אותו איך לדעתו כדאי לו להגיב למצב, מה לדעתו כדאי לו לעשות. הציעו את כל מגוון הפתרונות הקיימים (מדובר בטכניקה של פתרון בעיות, שהיא מיומנות חשובה מאוד!), וחישבו יחד, מה תהייה התוצאה של כל אחד מהפתרונות הללו? לאן הם יובילו? במה כדאי לבחור?

בעצם, מה שאנחנו עושים, זה במקום להציע פתרונות (תגידי לו שזה לא נעים לך!) או לפתור בעצמנו (להתקשר למורה), אנחנו מלמדים את הילדים שלנו להתמודד עם מה שקורה. זה עוזר להם בכמה רבדים:
הם גם מוצאים פיתרון שבאמת מתאים להם באותו קושי ולא את מה שנדמה לנו שנכון עבורם.
הם גם מרגישים בעלי מסוגלות גבוהה יותר – דבר המשפיע באופן ישיר לטובה על הדימוי העצמי שלהם,
והם גם לומדים מיומנות שתסייע להם בפתירת בעיות עתידיות.

פרט לכך, כדאי להשקיע לפחות שעה בשבוע של זמן אחד על אחד, בעשייה או חוויה של משהו נעים ונחמד שמאפשר תקשורת ביניכם לבינו. זאת תהייה הזדמנות עבורו להיתמך ולהיעזר בכם, ליצור איתכם חוויות טובות. הקפידו לבחור פעילות שלא תגרום לחיכוכים ולמריבות, שתוכלו באמת להנות בה אחד מהשני.

במידה והמצוקה הרגשית מתמשכת מעל מספר שבועות, ואתם חשים שיש פגיעה באיכות חייו של ילדכם ו/או של המשפחה כדאי לפנות לאיש מקצוע ולהתייעץ איתו.

יצירת קשר

מעוניינים לקבל פרטים נוספים לקראת התחלת תהליך טיפולי איתי? מלאו את הטופס.

 

להרשמה לניוזלטר מלאו את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

דילוג לתוכן