fbpx
445616-012319
מעיין ביטון

מעיין ביטון

שליטה בכעסים

אנשים רבים מתקשים לווסת את הרגשות שלהם. מה זה ויסות רגשי? ויסות רגשי מדבר על היכולת לבצע פעולות שונות שיעזרו למתן רגשות מסוימים (למשל כעס או חרדה) ו/או להגביר רגשות אחרים, כמו רגיעה או שמחה.

ויסות רגשי מאפשר לנו לשלוט כמו בכפתור "ווליום" במכשיר הטלוויזיה בחוויה הרגשית שלנו, בין היתר גם כדי לאפשר לנו להתבטא בצורה יותר מותאמת לסיטואציה, ולהימנע מהתפרצויות זעם. אם נדע לווסת את הרגשות שלנו, נוכל לשלוט בצורה טובה יותר על התגובות שלנו בזמן כעס.

ממה יכול להיגרם קושי בויסות רגשי?

אישה שמתקשה בויסות רגשי או שליטה בכעסים עלולה להגיע להתפרצות זעם במצבי תיסכול. לעיתים קרובות מגיעות אליי לקליניקה נשים שמתפרצות בזעם על ילדיהן, או על הבעלים שלהן. המצב השליטה בכעסיםזה גורם למתח רב בבית, ולעיתים קרובות פועל כמעין "מעגל קסמים" שהולך ומחמיר ככל שעובר הזמן, עד שכל הבית מושפע מהתהליך וקשה כבר לזהות מה גורם למה.

על אף שנראה כי המקור להתפרצויות הזעם של האישה היא תחושות כעס, בפועל בדרך כלל מדובר באישה שסובלת משחיקה גדולה, או מוצפת בתחושת חרדה, והביטוי שיוצא החוצה כלפיי הסביבה הוא דרך התפרצויות זעם. לא מעט פעמים הגיעו אליי נשים לטיפול על מנת ללמוד להשיג שליטה בכעסים שלהן, אך בפועל עבדנו על חרדה שהן חוות או על תחזוקה עצמית עקב שחיקה גדולה בגלל המאמץ הגדול בג'ינגול התמידי בין תפקידן כאמהות, לבין תפקודן בעבודה, לבין הזהות העצמית שלהן ותפקודן כאישה.

איך להשיג שליטה בכעסים?

בטיפול על מנת ללמוד לשלוט בכעסים, נעשה שילוב של 2 תהליכים במקביל: הראשון הוא למידת מיומנויות לויסות רגשי, ואתן כאן בהמשך המאמר תיאור של מודל שאני עובדת איתו לעיתים קרובות, והוא יכול להיות כבר עכשיו כלי אחד בארסנל שלכן לויסות רגשי. התהליך השני, הוא עבודת עומק, בה נזהה את המקור לכעס. זה לא אומר שנשב 3-4 שנים ונדבר על מה קרה לך בגן בגיל שנתיים…. להיפך, אני יכולה להבטיח לך שאצלי זה לא מה שיקרה (ואם זה מה שאת מחפשת כנראה שאני לא המטפלת עבורך). אבל אנחנו כן נשקיע מספר פגישות בהבנת הדינמיקה של חייך, הדפוסים והתכנים שחוזרים שוב ושוב, עימן את מתמודדת.

למשל, אצל אישה אחת בעיית שליטה בכעסים והתפרצויות הזעם סבבו סביב תחושת חוסר שייכות שמקורה בחוויה שהייתה לה בגיל צעיר. אצל אישה אחרת זה היה סביב התחושה שהיא לבד בעולם. אצל השלישית זה היה סביב התחושה שהיא איבדה את עצמה, את מי שהיא הייתה כרווקה, לפני שנישאה והביאה את ילדיה לעולם.

יחד, נבין טוב יותר את הדפוסים הללו, ונראה כיצד הם ממשיכים לנהל אותך עכשיו ומה אפשר לעשות כדי שזה לא ימשיך להמשיך לנהל את חייך.

מודל "מצב צב"

לצורך עבודה אצלי בקליניקה על ויסות רגשי אני משתמשת במודל שאני קוראת לו "מצב צב".

במודל הזה יש 4 שלבים:

  1. לזהות את המצב הבעייתי: נזהה את ה"דגלים האדומים" שלך, הרגעים ששוברים אותך, הרגע בו קשה לך מאוד להתמודד.
  2. לעצור
  3. להיכנס לתוך ה"שיריון" ולנשום נשימות מרגיעות
  4. להחליט על התגובה הכי נכונה למצב

אני מסבירה את המודל הזה גם בסרטון הבא:

מאוד קל להתחבר למודל הזה של שליטה בכעסים. הוא פשוט, הוא ברור, הוא מחליף את "תספור עד 10" הנדוש… והוא נותן כלי שנמצא איתך כל הזמן ועוזר לויסות הרגשי.

אנחנו לא רק לומדות את המודל וזהו… אנחנו נתאמן עליו ונבחן אותו בואריאציות שונות. נשים מגיעות איתו לתוצאות מאוד טובות, וזה ידוע שכשאמא רגועה, הכל בבית הרבה יותר רגוע.

עכשיו תעצרי רגע ותחשבי – מה "דגל אדום" עבורך? מתי כדאי שתשתמשי במצב צב?

יצירת קשר

מעוניינים לקבל פרטים נוספים לקראת התחלת תהליך טיפולי איתי? מלאו את הטופס.

 

להרשמה לניוזלטר מלאו את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

דילוג לתוכן