fbpx
מעיין ביטון

מעיין ביטון

איך לעזור לילדים להתמודד עם פחדים וליצור איתם ערכת הירגעות

איך לעזור לילדים להתמודד עם פחדים וליצור איתם ערכת הירגעות

אני כותבת את הפוסט הזה על רקע תחילת מבצע "צוק איתן" והחרפת המצב בעזה ובעוטף עזה מתוך מטרה לסייע להורים שילדיהם מפחדים ומתקשים להתמודד עם המצב.

ראשית, חשוב להבין מהי תחושת הפחד, או החרדה. תחושת פחד היא תחושה טבעית, נורמטיבית וחשובה למצבים שעלולים לסכן אותנו. זאת הדרך של הגוף והנפש שלנו להזהיר אותנו מפניי מצבי סכנה. לכן, חשוב להסביר זאת לילדים – שמה שהם חשים הוא דבר טבעי ומותאם למצב. באמת המצב כרגע הוא מתוח, ואנו צריכים לפעול על פי הוראות פיקוד העורף ולשמור על עצמנו. כאשר מסבירים לילדים את התחושה שלהם ומבהירים שזה נורמלי וטבעי כי הם חשים פחד או חרדה כלפיי המצב, הם נרגעים ויודעים שהם "לא השתגעו" אלא חווים תחושה טבעית שילדים רבים במצבם מרגישים אותה.

חשוב מאוד שגם ההורים יבינו שתגובות הילדים הן טבעיות. לא לצפות מהילדים שידחיקו או יעלימו את תחושת הפחד. ילד שבוכה הרבה או מסרב לצאת מהממ"ד – מגיב תגובה טבעית למצב חירום. חשוב להכיל את הפחד, לחבק את הילדים, להגיד להם שאנחנו נעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי לשמור על עצמנו במצב הקיים. להסביר על אמצעי המיגון השונים שקיימים (כיפת ברזל, ממ"ד, מקלט) ומה מטרתם.

איך מכינים ערכת הירגעות שתעזור לילדים להתמודד עם הפחד ועם מצב החירום?

ערכת הירגעות התמודדות ילדים עם חרדות ופחדים במצב בטחוני ומצב חירום
ערכת הירגעות

ניתן להכין את הערכה עם ילדים ומתבגרים בכל הגילאים, בהתאמות שונות לגיל. הערכה מצויינת לשימוש במצבי חירום, אך גם לילדים שמתמודדים עם חרדות ופחדים אחרים בחיי היומיום. עם ילדים קטנים כדאי להשתמש יותר באמצעים פיזיים מוחשיים, עם ילדים יותר גדולים ועם מתבגרים ניתן להכין כרטיסיות עם ציורים או מלל.

את הערכה שמים במקום נגיש, ניתן להשאיר אותה בממ"ד או במקלט לשם שימוש בשעת חירום, או להסתובב איתה לאורך היום, על פי ההעדפה. שימו לב! בשעת חירום יש להתנהל לפי הוראות פיקוד העורף והרשויות, ואין להתעכב בגלל ששכחנו את ערכת ההירגעות בחדר אחר! הבטיחות היא מעל הכל. את הנשימות המרגיעות והחיבוקים ניתן לעשות גם ללא החפצים המסוימים, אולם הם משמשים עבורנו כתזכורת אלו אמצעים יש לנו כדי להירגע.

אז איך מכינים את ערכת ההירגעות?

ניקח סלסלה, קופסא, או תיק, ונאסוף לתוכה את החפצים הבאים. מכל קטגוריה כדאי למצוא לפחות חפץ אחד. הצעתי מגוון גדול של חפצים וכמובן ניתן להשתמש בחלופיים ממה שיש בבית ואין צורך לאסוף את כל החפצים:
1. חפצים שיש להם מרקם נעים – נוצות, מנקה מקטרות, צמר גפן, חפצים פרוותיים, צעיף נוצות של פורים וכו'.
2. חפצים שכייף לחבק  – כרית אהובה, דובי, בובה פרוותית, אמא ואבא 
3. חפצים שיכולים לעזור לפרוק לחץ באופן פיזי – כדור לחץ, מר גמיש, כדור קוצים, קיפודור, bean bag – כדור ממולא בגבשושיות שונות. כדורים אלו נעים ללחוץ אותם, לזרוק מיד ליד ובכך מוצאים פורקן פיזי ללחץ. בנוסף ניתן להשתמש גם באביזרי איגרוף כמו כפפות ושק איגרוף. מר גמיש ניתן להכין בבית בקלות ע"י מילוי בלון בקטניות או במלח או קמח. אח"כ ניתן גם להדביק או לצייר לו עיניים ופרצוף, פעילות מצויינת לימים אלו.
4. חפצים שמזכירים לנו לנשום בצורה רגועה – נשימות ארוכות ואיטיות עוזרות לגוף שלנו להירגע במצבי לחץ וחרדה, דבר שמשפיע באופן מיידי גם על התחושות שלנו. ניתן ללמד ילדים לקחת נשימות ארוכות ואיטיות בעזרת בועות סבון – מבקשים מהילד שינסה לעשות בועה גדולה, דבר שמצריך נשיפה איטית וארוכה. כמו כן, ניתן לתרגל נשימות אלו בעזרת כיבוי נר (בהשגחת מבוגר כמובן) ובמשחק העתיק של ימי ההולדת של פעם – נשיפה על כדור צמר גפן. שימו לב – חשוב לשמור שהילדים יקחו נשימות ארוכות ואיטיות ולהיזהר מהיפר-ונטילציה. ניתן גם לבקש מהילדים לשים יד על הבטן, לעצום עיניים, ולהתרכז בעלייה ובירידה האיטית של הבטן עם הנשימה.
5. דפי צביעה, טושים וצבעים – כאשר נאלצים לשבת זמן רב בממ"ד או במקלט, פעילות מונוטונית ורגועה עמו צביעה יכולה מאוד לעזור להירגעות. היא מסיחה את הדעת, אינה דורשת מאמץ מיוחד, וזה מספיק קל כדי לקחת את זה איתנו ממקום למקום או פשוט להשאיר בממ"ד למקרה הצורך. ברשת יש גם הרבה מנדלות לצביעה. צביעת מנדלה היא פעילות מדדיטיבית מרגיעה מאוד, לכן כדאי להדפיס מראש דפי צביעה של מנדלות ולהוסיף לערכת ההירגעות. כמו כן, ניתן כמובן להדפיס מראש מהאינטרנט דפי צביעה של דמות אהובה. דורה, למשל.
6. חפצים אהובים נוספים – אם לילדכם יש חפץ מעבר אהוב (שמיכה, חיתול בד, בובה או כל דבר אחר) מומלץ שיהיה בימים אלו בהישג יד. כמו כן ניתן להוסיף לערכה כל חפץ אהוב ומרגיע, כמו משחק פאזל, צעצוע אהוב, מוזיקה אהובה ועוד.

כאמור, לילדים גדולים יותר שלא מתחברים לאיסוף של החפצים ניתן להכין ערכת כרטיסיות הירגעות, ולחשוב יחד איתם על מיומנויות הירגעות עצמית שיש להם ולצייר אותם או לכתוב אותם על כרטיסיות שיהוו תזכורת למה אפשר לעשות כשאני מפחד או לחוץ. למשל, לחשוב על משהו שאוהבים, לשיר שיר, לראות סרט אהוב, לנשום עמוק, וציורים של חפצים אהובים שיכולים לסייע. אפילו אפשר להכין כרטיס עם תמונה של הסמרטפון אם משחק בסמרטפון עוזר ומרגיע! בשעת לחץ הילדים או המתבגרים יכולים להסתכל על הכרטיסיות ולבחור משהו שיעזור להם להירגע.

ליבי עם משפחות הדרום המתמודדות עם המשבר המדיני ואני מקווה שהצלחתי לסייע ולו במעט בהתמודדות עם המצב.

יצירת קשר

מעוניינים לקבל פרטים נוספים לקראת התחלת תהליך טיפולי איתי? מלאו את הטופס.

 

להרשמה לניוזלטר מלאו את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

דילוג לתוכן