fbpx
מעיין ביטון

מעיין ביטון

איך עוזרים לילדים בטיפול רגשי בעזרת משחק הרגשות… ובונוס – משחק שקל להכין לבית!

איך עוזרים לילדים בטיפול רגשי בעזרת משחק הרגשות…

מי שעוקב אחרי המאמרים שלי כבר יודע כמה אני אוהבת להכין משחקים לילדים המטופלים אצלי בטיפול רגשי בקליניקה. שפת הילדים היא שפת המשחק. לכן מי שיושב מול ילד ומצפה שהוא יפתח את פיו וישתף בקשייו צפוי לנחול אכזבה. לכן אני מקפידה לרענן את הקליניקה כל הזמן במשחקים חדשים שיאתגרו את הילדים, יגרמו להם להנאה, יחזקו את הקשר שלי איתם והאמון שלהם בי, ובעיקר – שיגרה אותם לעבוד על המטרה לשמה הגיעו אליי לטיפול.

היום סיימתי להכין משחק חדש – "פנטומימת רגשות". במשחק, כל משתתף בתורו בוחר קלף ומציג לשני את הרגש שיצא לו ללא מילים. המשתתף השני צריך לנסות לנחש את הרגש שהראשון מציג בפנטומימה. מי שמנחש זכאי לשאול את השני שאלה על אותו רגש. שאלות כמו – מתי אתה מרגיש את הרגש הזה? איך אתה מתמודד עם הרגש הזה? מתי בפעם האחרונה הרגשת ככה? או, ספר סיפור על ילד שמרגיש כפי שהצגת.

פנטומימה רגשות

 

המשחק תורם לילדים בטיפול בכמה אופנים:

ראשית, הוא מרחיב את ההיכרות של הילד עם קשת הרגשות הרחבה. רוב הילדים יודעים להעיד על עצמם מתי הם עצובים או שמחים, אבל פחות מכירים רגשות אחרים. במשחק יש הזדמנות להכיר רגשות נוספים, בכך להרחיב ולפתח את שפת הרגש שלהם ואת היכולת שלהם להביע את רגשותיהם ולהתמודד עימם.

שנית, ילדים השומרים סוד ו/או מתקשים לשתף בחוויות קשות שעברו, נפתחים ומשתפים בקושי שלהם לעיתים קרובות בזכות משחקים כאלה כיוון שהם נותנים הלגיטימציה להביע קשת רחבה של רגשות.

שלישית, ילדים עם קשיים חברתיים וקשיים תקשורתיים לומדים לזהות טוב יותר מימיקות פנים ושפת גוף ואף לפתח אמפתיה כלפיי האחר. דרך המשחק הם מבינים את חשיבות הבעות הגוף ומתנסים בלהביע את רגשותיהם בצורה טובה וברורה יותר לאחרים.

ובונוס: משחק שאפשר להכין בקלות בבית!

****המשחק בבית הוא לא במסגרת של טיפול, לכן כדאי להשאיר את המשחק קליל ונעים ולהימנע משאלות "כבדות" או מאיימות.

חיפוש קצר בגוגל תמונות מביא לנו הרבה תמונות של רגשות שונים. שימרו תמונות של הרגשות שאתם רוצים, והעתיקו אותם למסמך וורד או פאואר פוינט. תלוי במידת הקושי שתירצו, אפשר להוסיף את שם הרגש לכל פרצוף, או להשאיר ריק ולהוסיף למשחק את האתגר של לזהות איזה רגש מבטא כל פרצוף. לאחר מכן מדפיסים וגוזרים לכרטיסיות, ומשחקים לפי תורות בפנטומימה.

אפשרות נוספת, ליצירתיים יותר, היא להכין את הכרטיסיות עם הילדים. הדפיסו וגיזרו כרטיסיות עם עיגולים ריקים, וציירו יחד עם הילדים  פרצופים שונים בתוך העיגול אשר מבטאים קשת רחבה של רגשות. נסו לראות מי מכיר מגוון רחב יותר של רגשות. שימו לב שהילדים אולי לא יבדילו כל כך בין רגש (עצוב) לבין מצב (כמו עייף) ופעולה (בורח). זאת הזדמנות לחדד את ההבדל.

אפשר להשתמש בכרטיסיות במגוון צורות נוספות. למשל, כאשר ילדכם מתקשה להסביר כיצד הוא מרגיש, אפשר להציע לו שיבחר כרטיסייה שמבטאת זאת הכי טוב, או לתת לו כרטיסייה ריקה שיצייר את הרגש שלו.

משחקים נוספים שקל להכין בבית – 3 משחקי אור.

 

יצירת קשר

מעוניינים לקבל פרטים נוספים לקראת התחלת תהליך טיפולי איתי? מלאו את הטופס.

 

להרשמה לניוזלטר מלאו את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

דילוג לתוכן