fbpx
מעיין ביטון

מעיין ביטון

הורים גרושים – כך תתמודדו עם תקופת החגים

הורים גרושים – כך תתמודדו עם תקופת החגים

עבור משפחות רבות, תקופות של חגים ארוכים כמו – חגי תשרי, חנוכה, פסח, ואפילו החופש הגדול, עשויים לעורר בין תחושת השמחה וההתרגשות, גם תחושות של חרדה ובילבול. הדבר מועצם אצל משפחות מורכבות – משפחות גרושות, משפחות של פרק ב', ובמיוחד אצל ילדים להורים גרושים. ילדים רבים להורים גרושים גדלים כשהם מתעבים את החגים וחשים מתח רב לקראתם בגלל חוויות קשות שחוו בילדותם. זאת כיוון שהחגים מעוררים קונפליקטים ומורכבויות רבות – אצל מי נהייה בחג, אצל אבא או אמא? איך נוכל ליהנות אצל אחד מהם, כשאחד מההורים שלנו נותר בודד בלעדינו?

על מנת להתמודד עם קשיים אלו, במאמר זה אפרט כיצד התמודדות נכונה של הורים גרושים עם הילדים בתקופת החגים, תוכל לעזור לילדים לגדול עם זכרונות טובים מהחגים ולראות בה תקופה מחזקת, מהנה ומשפחתית ולא מותחת ומעוררת חרדה.

ראשית – קבלו מספר החלטות בינכם לבין עצמכם:

אתם חייבים לזכור שעם כל הכבוד, אתם, ההורים, לא העיקר בזמן החגים. שימו לכם כמטרה לאפשר לילדים לחגוג ולהנות, גם אם אתם חשים נבגדים, כועסים או ממורמרים מכל סיבה שהיא. גם אם הילדים חוגגים את החג עם ההורה השני, ואתם מרגישים בודדים, עודדו אותם להנות ולבלות בחג גם בלעדיכם.

אחד הדברים שיכול לעזור לכם להתמודד עם הקושי של להיות בחג ללא הילדים תהייה למצוא כיצד לנצל את אווירת החג ואת החופשות הרבות כדי לעשות משהו עבור עצמכם. אתם יכולים להתחדש ולהיכנס לאווירת החגים, גם אם אינכם נמצאים עם הילדים לאורך החג. מיצאו אלטרנטיבה טובה לחגים בהם אתם ללא הילדים. זאת יכולה להיות ארוחה משותפת עם חברים, עם משפחה אחרת, או נסיעה לחופשה. כל דבר שיעודד אתכם ויעזור לכם לעבור את התקופה בתחושה טובה.

בינכם לבין האקס:

למרות שזה מפתה, אל תראו את החגים כתחרות כלשהי בינכם לבין האקס. למדו את ילדכם מה המשמעות האמיתית של החג, ואל תהפכו את זה לתחרות אצל מי החג יותר מוצלח.

חשוב שתנסו למצוא דרך לתקשר בצורה טובה עם האקס לקראת החג. קיבעו מראש אצל מי הילדים מתי, מה כל אחד עושה איתם, וסיגרו את כל הפינות הקטנות: מי מביא את מי לאן, כמה זמן אצל כל אחד, מה עושים אצל כל אחד וכו'. 10 דקות בטלפון או אי מייל קצר יכולים למנוע שבועות של אי נעימות, ושנים של זיכרונות רעים, לכם ובעיקר לילדים.

חשוב מאוד – גם אם התוכנית שנקבעה לא לרוחכם, הראו לילדכם שאתם שלמים עם ההחלטה לגביי החג. גם אם אתם חשים בדידות או כעס מההחלטות שהתקבלו לגביי החג, אל תשתפו את ילדכם והשתדלו להעביר מסר של "עסקים כרגיל" ושאתם מרוצים מהסידור שנקבע.

הקפידו לקבוע תוכניות מראש. אם אתם רואים שקשה לקבוע תוכניות לחג עם האקס, מיד עם תום תקופת החגים החליטו יחד עם האקס, מראש, מה יקרה בפעם הבאה, בחג הבא ובשנה הבאה. כך תימנעו מהחיכוכים והקשיים שבקביעת התוכניות ברגע האחרון, ותוסיפו תחושת ביטחון לילדכם.

בינכם לבין הילדים:

זיכרו שמהות החג היא המשפחתיות והיחד. לכן, ותרו על המתנות היקרות, הן לא מפצות על שום דבר ורק כואבות בכיס. השקיעו יותר ברגשות אהבה, תשומת לב, הקשבה והכלה למשפחה כולה ובייחוד לילדים. כאמור, עבור ילדים להורים גרושים תקופת החגים לא קלה. מושקעות רגשית מצידכם, הכוללת גם אמפתיה והקשבה יכולה להקל עליהם מאוד.

אחרי שקבעתם תוכנית על לחגים וסגרתם מול האקס את הפינות הבעייתיות, שתפו גם את הילדים בתוכניות ותנו להם חלק מסויים בתיכנון, למשל איפה מבלים במהלך היום, או איפה מטיילים. ילדים להורים גרושים עשויים לחוש מתח לקראת תקופת החגים ואי הוודאות שבאה איתה. קביעת התוכניות מראש ושיתופה עם הילדים יכולה להרגיע את הילדים, למנוע תיסכול ואכזבה ולנסוך בהם תחושת ביטחון.

צרו מסורות משפחתיות חדשות. לאחר הגירושין, עולמם של ילדים להורים גרושים משתנה ומתהפך, החיכוכים המשפחתיים והשינויים של תוכניות ברגע האחרון מעוררים חרדה ותיסכול אצלם. צרו מסורות חדשות לחג עצמו. אם אתם לא חוגגים יחד בחג, מיצאו יום אחר (אפילו סתם יום חול) כדי לציין את החג בו לא הייתם יחד. אלו זיכרונות שישמרו להם לכל החיים, ובנוסף הם יחכו לשחזר את המסורת גם בשנה הבאה. כך תהפכו את התסכול והחרדה של הילדים לתחושות של ציפייה, התרגשות ושמחה לקראת החג.

חג שמח!

יצירת קשר

מעוניינים לקבל פרטים נוספים לקראת התחלת תהליך טיפולי איתי? מלאו את הטופס.

 

להרשמה לניוזלטר מלאו את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

דילוג לתוכן