fbpx
מעיין ביטון

מעיין ביטון

איך ספרי ילדים על גירושין יכולים לעזור לילדיכם?

איך ספרי ילדים על גירושין יכולים לעזור לילדיכם?

ילדים מאוד אוהבים לשמוע סיפורים, וזה לא סתם! כי הספר נוגע בתחושות שלילדים קשה לבטא בחיי היומיום שלהם. בסיפור הכל יכול לקרות, ובסיפור מותר לדבר על הכל… בעוד במציאות לעיתים אנחנו חוששים ולא רוצים לדבר על נושאים מסוימים.

למשל, הספר הפופלארי מעשה בחמישה בלונים, נוגע באובדן של חפץ אהוב (ובעקיפין גם בנושא האובדן בכלל). כך הילדים לומדים שאנחנו מקבלים דברים אבל גם מאבדים אותם או הורסים אותם בטעות. השימוש בספרים בטיפול בילדים הוא נרחב, וישנו תחום טיפולי המייחד את עצמו בעיקר לשימוש במילה הכתובה בטיפול בילדים, תחום זה נקרא ביבליותרפיה.

אחת הדרכים הטובות לעזור לילדים להתמודד עם הגירושין, להיחשף למגוון תגובות רגשיות ולהכיר דמות כמותם אשר מתמודדת כמוהם עם השינוי היא להקריא לילדים סיפורים בנושא הגירושין. מאוד חשוב שהספר יהיה מותאם לגילם, וחשוב שתקראו אותו קודם ותראו שאתם מתחברים למסר הכללי של הספר. ככל שהסיפור בספר דומה יותר ל"סיפור" המשפחתי שלכם, כך יהיה יותר קל לילד להזדהות עם דמות הילד שבסיפור. אפשרות נוספת היא שאתם תכתבו לילדכם ספר על מה שהוא עובר, תוך שימוש בדמויות דומות אך שונות מעט מהילד. ככה, דרך דיבור על האחר יותר קל להתמודד עם מה שאני עובר.

אני רק אזכיר לכם שלא חייבים לקנות את הספרים! אפשר ורצוי להשאיל את הספר מהספרייה. כך גם תחסכו בכסף, וגם תהייה לכם הזדמנות לבחון האם הילד מתחבר לספר ולנסות ספרים אחרים. אם ילדכם מאוד התחבר לספר, אז כדאי לקנות אותו כדי שהוא יוכל לחזור אליו שוב ושוב בכל פעם שירגיש צורך בכך.

להלן סקירה שלי אודות מספר ספרי ילדים על גירושין:

לקטנים:

  • אבא גר בקומה אחרת / בועז זך, כנרת בית הוצאה לאור

ילדה מספרת שאבא עזב את הבית. היא אומרת לכולם שהוא גר בקומה אחרת, אבל יודעת שהאמת היא שהוא גר בעיר אחרת. האבא מספר לילדה ולאחיותיה שהוא ואמא לא מסתדרים. הילדות ידעו זאת מזמן, ולכל אחת יש דרך התמודדות שונה. למרות שאבא עזב, והילדה עצובה, הוא עדיין מקשיב לה, ולבסוף היא מרגישה שזכתה ב-2 בתים – אחד בכפר ואחד בעיר.

לבני 5 ומעלה:

  • מה קרה לאבא ואמא? / רחל הרץ-לזרוביץ, ספריית פועלים

ההורים של יפית כבר לא כמו פעם, הם רבים הרבה, ולא מדברים אחד עם השני. יום אחד אבא ארז מזוודה והלך. הוא דיבר עם יפית בטלפון כל יום, אבל לא חזר הביתה. אמא אמרה לה שהם רבו והם לא מסתדרים, וכבר לא אוהבים. גם יפית רבה עם חברה שלה – אבל הן אחרי כמה ימים השלימו. למה ההורים לא משלימים? אבא של יפית מצא בית אחר, עם חדר נוסף ליפית. אבל יפית לא רוצה לנסוע אליו לבקר. היא רוצה שההורים שלה ישלימו ואבא יחזור לבית שלהם. אחרי שיחה אמיצה עם אבא, יפית מסכימה לבוא לבקר בבית החדש ולראות את החדר שלה. היא מבינה שגם אבא עצוב ומתגעגע אליה. יפית חושבת שאולי זה גם יכול להיות כייף שיש שני חדרים, שתי מיטות, ופעמיים משחקים.

  • אבא ואמא של טל נפרדים / שולה מודן, מודן הוצאה לאור

תיאור של התהליך בו אבא מספר לטל על הפרידה בין אבא ואמא, ואבא עוזב את הבית. כשטל מבקר חברה ומספר לה בסוד שהוריו נפרדו, היא מספרת לו על עוד חברים שלהם שהוריהם התגרשו.

בנוסף, ביוטיוב יש סיפור מקסים שכתבה אמא גרושה לילדיה:

סקירות נוספות על ספרי ילדים על גירושין ניתן למצוא גם באתרים הבאים:

ספרי ילדים בנושא גירושין

ספרי ילדים – אתר שפ"י

יצירת קשר

מעוניינים לקבל פרטים נוספים לקראת התחלת תהליך טיפולי איתי? מלאו את הטופס.

 

להרשמה לניוזלטר מלאו את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

דילוג לתוכן