fbpx
מעיין ביטון

מעיין ביטון

איך לספר לילדים על גירושים?

ההחלטה נפלה –

איך לספר לילדים על גירושים?

ההחלטה שלכם סופית. אתם מתגרשים. אבל איך צריך לספר לילדים על גירושים? מה הם יחשבו, כיצד ירגישו? מה כדאי להגיד ומה לא כדאי להגיד? איך נשמור עליהם מנזק עתידי?

בסירטון הבא יש דוגמא לזווית ראייתה של ילדה על איך לספר לילדים על גירושים:

ראשית, עד כמה שניתן, השתדלו שההודעה תהייה כשכל המשפחה נוכחת – כולל שני ההורים וכל הילדים. על אף שזה יכול להיות יותר קשה וכואב, עבור הילדים המסר הוא שאתם עדיין משפחה וששניכם נשארים נוכחים בחייו. עבור הילדים, הימצאות אחיהם במקום ההודעה יכולה להרגיע ולאפשר לשתף אח"כ אחד עם השני את המחשבות והרגשות הנלוות להודעה. אם המתח בין ההורים גדול מדי ולא מאפשר את הימצאותם יחד בשיחה, פצלו את השיחה לשתי שיחות נפרדות, בכל פעם עם הורה אחר.

תנו לילדים הסבר פשוט אבל כנה על הפרידה. אל תשקרו ואל תנסו לייפות את המציאות, מצד אחד. מצד שני, אל תרדו לפרטים שהילדים לא צריכים לדעת (כמו מי בגד במי, או מי שיקר). השאירו את ההסבר פשוט ככל האפשר, לפי גילם ומידת הבנתם, על מנת שהילדים יוכלו להבין ולא לצאת מבולבלים עוד יותר. חשוב להגיד להם שאומנם ההורים נפרדים, אך אבא ואמא לעולם לא נפרדים מילדיהם והם תמיד יאהבו אותם ותמיד יהיו איתם. ודאו כי הילדים הבינו שהפרידה לא קשורה להתנהגותם וכי הם אינם אשמים בה.

מומלץ להגיע לשיחה עם הילדים לאחר שערכתם את כל ההחלטות הקשות – איפה הילדים יגורו, אצל מי, איפה יגור ההורה השני, מה יהיו סדרי הביקורים? הבהירו לילדים מה ההחלטות. ההחלטות צריכות להתקבל על ידי המבוגרים, ולא על ידי הילדים. לילדים קטנים מומלץ לצייר על דף את ימות השבוע ולצייר יחד איתם מתי יהיו אצל אבא ומתי יהיו אצל אמא. במידה ואין עדיין סידור קבוע, השתדלו להסביר היכן כל אחד מההורים יגור בינתיים וכיצד הילדים יכולים לראות ולהיות בקשר עם ההורה השני.

התכוננו למגוון של תגובות של הילדים כלפיי ההודעה. יתכן והילדים לא יראו שום תגובה. יתכן שיבכו, יתכן אפילו שיצחקו או פתאום יעברו לנושא אחר ויספרו על משהו שקרה להם בבית הספר. כל אלו תגובות הגנה של הילדים מפני מה ששמעו. אל תכעסו על הילדים ואל תענישו אותם על התנהגות שנראית לכם לא נאותה. זיכרו שעבורם ההודעה היא בדר"כ פתאומית ולא צפויה, וכי הם אינם שולטים באותו רגע בתגובות שלהם.

זיכרו שההודעה על הגירושין אינה דבר חד פעמי. מדובר על תהליך, נושא שיחה חשוב שעליכם להמשיך לשוחח עליו בבית בתקופה הקרובה וגם לאחריה, ולהמשיך להבהיר לילדים מה קורה במצב החדש. אפשרו לילדים לחזור ולדבר על הנושא, לשאול שאלות ובעיקר לשתף ברגשותיהם. תוכלו להציע להם לצייר את הרגשות. אתם לא חייבים להיראות רק חזקים מול הילדים – אתם יכולים לשתף אותם (בלי להיכנס לפרטים מיותרים) שגם לכם מדובר בתהליך לא קל וגם לכם עצוב, או בודד. כך הילדים ידעו שהם לא לבד ברגשותיהם אלא שאתם עוברים שינוי משפחתי יחד.

יצירת קשר

מעוניינים לקבל פרטים נוספים לקראת התחלת תהליך טיפולי איתי? מלאו את הטופס.

 

להרשמה לניוזלטר מלאו את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

דילוג לתוכן