3 משחקי אור שאפשר להכין בקלות בבית
חג החנוכה הוא חג האור, ניצחון הטוב על החושך. ניתן לראות בחג החנוכה הזדמנות לברך ולהודות על מה שיש לנו. גם כשיש לנו רק מעט, יש לנו מספיק כדי להצליח (ניצחון מעטים על רבים). החג מזכיר לנו להתבונן ולהלל את האורות הפנימיים שבנו, ולמצוא את האורות, הכוחות והחוזקות שנמצאות אצל האחרים.
איך הורים יכולים להיות המטפלים הרגשיים של ילדיהם?
כשהייתי מטפלת רגשית לילדים, זה חייב אותי להיות יצירתית מאוד בעבודתי. ילדים לא נוהגים לשבת על הספה כמו מבוגרים ולשפוך את הלב. אך כשהייתי מכינה במיוחד עבורם משחק שנוגע בהם, משחק שקשור לעולמם הפנימי, הם היו פתאום נפתחים ומוכנים לגעת גם אם זה נוגע בכאב.
המשחק הוא שפת הילדים, ושימוש במשחק במהלך טיפול רגשי לילדים וגם בבית – עם ההורים, זה פותח בפנינו הזדמנויות לגעת בעולמם הפנימי של הילדים. פעמים רבות הורים פנו אליי לטיפול בילדיהם אך בחרתי להיפגש עם ההורים לבד. בפגישה הצעתי להם להיפגש עם הילד בעצמם – לפני שיחלו בטיפול עבורו. להקדיש לו שעה בשבוע בלי מתח, בלי ריבים או ויכוחים. משהו קליל שיהיה לשניהם טוב. הייתי מבקשת שיתקשרו עוד חודש וידווחו איך היה. כמעט בכל ההזדמנויות שעת האיכות השבועית השפיעה על האווירה של השבוע כולו. התקשורת והיחסים בין ההורים לילדם השתפרה, והבעיה נפתרה. כבר לא היה צורך להגיע לטיפול. כיום אינני מטפלת יותר בילדים, אך אני עוזרת להורים להבין טוב יותר את ילדיהם ולהבין כיצד יוכלו לעזור להם.
בהקשר של חג החנוכה, ניתן ליצור משחקים בבית כדי לגעת ולהעלות לשיחה את הדברים החיוביים שבחייהם, כפי שמסמל החג.
לכן, אני רוצה לשתף אתכם ב 3 משחקים שקל להכין בבית. אפשר לשחק הורה-ילד, או יחד כמשפחה, עם או בלי חברים, בהדלקת נרות חגיגית או סתם באחר צהריים שקט בבית. אפשר לשחק במשחקים במהלך חג החנוכה וגם במהלך כל השנה… הרעיון הוא ללמד את הילדים לדבר על החיוב והאור שאצלם ואצל האחרים, לחזק את הדימוי העצמי שלהם, ולחזק את היכולת שלהם להחמיא ולהעצים גם אחרים. אני מזמינה אתכם, כהורים, לראות את החג כהזדמנות לחזק אצלכם ואצל הילדים שלכם את היכולת לראות ולהעריך את הצדדים הטובים, האורות, שלכם.
המשחק הראשון – סוכריות צבעוניות
עבור המשחק הראשון יש צורך בסוכריות צבעוניות (מסוג עדשים, M&M וכדומה). אלטרנטיבה בריאותית יכולה להיות מבחר של פירות יבשים בצבעים שונים. בנוסף, הכינו "מקרא צבעים" על בריסטול או דף. ביחרו עבור כל צבע של סוכרייה שאלה שקשורה בדברים חיוביים. לדוגמא: אדום – משהו שאני אוהב בעצמי. סגול – תכונה טובה שיש לאמא שלי. ירוק – הדבר שאני הכי אוהב לעשות עם אחי. כחול – משהו שהצלחתי בו לאחרונה.
ניתן לשחק בקבוצה (משפחה, חברים וכו') או אחד על אחד. שמים במרכז את חבילת הסוכריות, וכל אחד לוקח לעצמו כמה סוכריות שהוא רוצה (במידה ויש מגבלת זמן או מגבלת סוכריות – ניתן להגביל שכל אחד יקח מספר מסוים של סוכריות). לאחר שכל אחד לקח לעצמו סוכריות, הציגו את המקרא, ובסבב, כל אחד בתורו, יבחר סוכרייה אחת ויענה על השאלה על פי המקרא. ניתן לשכלל להוסיף חוקים נוספים כמספר צבעי הסוכריות. רעיונות נוספים: ענה על כל שאלה לבחירתך, שאל מישהו אחר שאלה, קבל תור נוסף / הפסד את תורך. השתתפו גם אתם במשחק יחד עם ילדיכם, והקפידו על אווירה נעימה ואופטימית. אם מישהו מתקשה למצוא משהו טוב אצלו או אצל האחר, עיזרו לו ותנו לו דוגמאות על דברים שאתם חושבים שטובים בו.
המשחק השני – האורות שבי
גיזרו בריסטולים בצורה של נרות כמספר המשתתפים. על כל נר רישמו בחלקו העליון את שם אחד המשתתפים. חלקו למשתתפים את הנרות – כל אחד יקבל נר עם שם של מישהו אחר. עכשיו על כל משתתף להסתובב בחדר, ו"לאסוף" מהמשתתפים האחרים את הדברים החיוביים שהם אוהבים ומעריכים באותו אחד. לדוגמא – אם נירית קיבלה את הנר עם שמו של דני, היא מסתובבת בחדר עם עט או טוש, ושואלת את שאר המשתתפים מה הם אוהבים בדני, וכותבת את זה על הנר שלו. בסוף כל אחד יקבל נר עם כל האורות שהוא מאיר אצל האחרים, והוא יכול להקריא לשאר מה כתבו לו. ניתן לשלב משחק זה בהדלקת נרות, כאשר בתחילת הערב מחלקים את הנרות ובסוף הערב מקריאים מה נכתב על כל אחד. אם בין המשתתפים יש ילדים צעירים שלא יודעים לכתוב, הצמידו להם מבוגר שיעזור להם.
המשחק השלישי – מי שמביט בי מאחור
מצמידים לכל אחד דף על הגב עם שמו ככותרת לדף. משמיעים מוזיקה קצבית ושמחה (או שירי חנוכה…) וכולם מסתובבים עם עטים וכותבים על הגב של האחרים דברים שהם אוהבים בו, מעריכים בו, הצלחות והישגים שלו. בתום הזמן הקצוב, כל אחד לוקח את הדף שהצמידו לו לגב ומקריא לאחרים או קורא לעצמו מה כתבו עליו. גם במשחק זה ניתן להצמיד לילדים צעירים שעדיין לא יודעים לכתוב מבוגר שיעזור להם.
לסיכום ורעיונות נוספים להכנסת האור לחיי היומיום
אל תשאירו את העיסוק בחיובי שבחיים רק לחג האורות. הכניסו לשגרת יומכם עם הילדים שיחות כגון – ספר לי על משהו טוב שקרה לך היום (במקום "איך היה בבית ספר" המשמים) וכדומה. כל אחד מהמשחקים האלה נועד לאפשר לילדים להתנסות בשתי חוויות חשובות ומעצימות – להכיר באורות של עצמם, ולהכיר בצדדים החיוביים של אחרים. היכולת שלי, גם כילד קטן, להחמיא לאחרים – בין אם הם הוריי, אחים גדולים, חברים וכו', היא מעצימה, מפתחת אופטימיות, מעודדת את קבלת האחר וכן את קבלת העצמי.