טיפול רגשי CBT

מה זה טיפול התנהגותי קוגניטיבי?

טיפול התנהגותי קוגניטיבי גורס כי יש קשר בין הפרשנות שלנו לאירועים שקורים, לבין התגובה הרגשית וההתנהגותית שלנו.
אם נשנה אחד מחלקי המשוואה, גם השני ישתנה. כלומר, אם אשנה משהו בהתנהגות שלי, גם החשיבה והרגש שלי ישתנו.
אם אשנה את דפוס החשיבה שלי, הרגש וההתנהגות שלי ישתנו בהתאם.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי הוא טיפול מכוון מטרה. כלומר, כבר בפגישות הראשונות נקבע, אני, המטפלת, ביחד איתך, מה המטרה שלך בטיפול.
המטרה יכולה להיות קשורה אלייך ישירות, כמו למשל – להפחית התקפי כעס שמתבטאים בצעקות.
היא יכולה להיות קשורה לקשר עם מישהו אחר: לדוגמא גבר שסבל מעלבונות בתכיפות גבוהה מגרושתו. אמא שרצתה לחדש קשר עם ילד שהתרחק ממנה.
או למצב שמרגיש "תקוע" – למשל, רצון להיות בזוגיות יציבה.
פניות שכיחות הן גם מאנשים שסובלים מחרדות ודיכאונות, שני מצבים שטיפול CBT נמצא במחקרים יעיל מאוד לטיפול בהם.

חופרים בעבר?

בטיפול ניתן מקום לחקירה מסוימת של העבר של האדם – ממתי הוא מרגיש כפי שמרגיש, האם הוא זוכר מצבים דומים מילדותו וכדומה. יחד עם זאת, לעיתים נתקשה להתחקות אחר העבר או מקורות הקושי, או מסיבה כלשהי המטופל לא יהיה מעוניין "לחפור", וגם זה בסדר גמור. טיפול התנהגותי קוגניטיבי בעיקר מתמקד במה שקורה כאן ועכשיו. בזיהוי הקושי, במה שגורם לו להישאר ומה שיכול לגרום לשינוי.

כמה זמן נמשך הטיפול?

באופן כללי טיפול התנהגותי קוגניטיבי נחשב לטיפול קצר מועד. הכוונה היא, שבניגוד לטיפולים פסיכולוגים ארוכים שעוסקים בעיקר בניתוח ופרשנות של העבר של המטופל, כאן אנחנו מתמקדים בעיקר (אך לא רק) במה שקורה כרגע, ובמציאת הדרך המתאימה ביותר למטופל להשגת שינוי. לכן אורך הטיפול מאוד משתנה בין מטופל למטופל ואני מוצאת שאני מתקשה מאוד לחזות מראש כמה זמן יארך הטיפול.

יש שיעורי בית?

בטיפול התנהגותי קוגניטיבי יש, בדר"כ, משימות לעשות בין פגישה לפגישה. המשימות יכולות להיות קשורות למעקב אחר מחשבות או התנהגויות מסוימות, לשים לב מה היתה תגובתך בסיטואציות מסוימות, לכתוב לעצמך מכתב בנושא מסוים ואפילו משימות מאוד פרקטיות כגון שינוי סדר היום שלך. המשימות נקבעות בשיתוף פעולה מלא איתך, תוך הסבר ותרגול בפגישה. מה יקרה אם שכחת? חבל, אבל ממש לא נורא. נמשיך לתרגל בפגישה. היות וטיפול התנהגותי קוגניטיבי עוסק בעיקר במחשבות ובהתנהגויות, לעיתים קרובות מספיק לחשוב את שיעורי הבית, או לפעול על פיהם. הכתיבה עוזרת לזכור מה היה על מנת שנוכל לעבור על זה בפגישה, ועוזרת לחזק את השינוי שקורה, אבל זה ממש לא נורא אם שכחת לכתוב.