מחשבות אובססיביות
מעיין ביטון

מעיין ביטון

מה גורם למחשבות טורדניות או מחשבות אובססיביות להמשיך ולחזור

למה מחשבות טורדניות או מחשבות אובססיביות חוזרות שוב ושוב?

במאמר הקודם כתבתי על מה הן מחשבות טורדניות. במאמר הזה אני רוצה להתמקד במה גורם למחשבות הטורדניות להיות… אהמ… טורדניות. מחשבות אובססיביות הן מחשבות שחוזרות על עצמן שובו ושוב. הן נקראות בעברית מחשבות טורדניות כי זה מאוד מטריד ומציק כשמחשבה שאינני רוצה לחשוב אותה חוזרות שוב ושוב. לרוב גם התוכן עצמו של המחשבה מאוד לא נעים. באופן פרדוקסלי, בלי שתרצי או תשימי לב לכך, יתכן שאת גורמת לכך שהמחשבות הטורדניות יחזרו וימשיכו. זה קורה בגלל המאמצים שאת עושה כדי להפסיק את המחשבות הללו.

איך את גורמת למחשבות הטורדניות / אובססיביות לחזור שוב ושוב?

כשאת מפחדת מהמחשבות, זה גורם להן לחזור.

המוח שלנו רוצה לשמור עלינו מסכנה, ולכן אם את מפחדת ממשהו –  באופן טבעי ובריא את תחשבי עליו יותר כדי שתוכלי לשמור על עצמך. מפני מחשבות אין דרך להישמר, הן פשוט שם, אבל המוח תופס אותן כסכנה (כי הן מטרידות, אובססיביות ומציקות) ולכן חוזר עליהן שוב ושוב.

אם את נוהגת להילחם באופן פעיל במחשבות הטורדניות – הן חוזרות.

למה? כי אם נותנים למשהו משקל ומשמעות, הוא חוזר עוד ועוד. אם היית יכולה להעביר את הפוקוס שלך לנושאים אחרים, יהיה לך יותר זמן לחשוב על דברים שאת כן מעוניינת לחשוב עליהם. אבל כשאת נלחמת במחשבות הטורדניות את מחזירה את הפוקוס שוב ושוב אליהן. עצם ההילחמות במחשבות מחזירה אותן.

אם את מתאמצת להימנע מכל מצב שעשוי להזכיר אותן.

בדומה להילחמות במחשבות, המאמץ להימנע מדברים שיזכירו את המחשבות מחזיר את הפוקוס אליהן.

אם את מציבה לעצמך מטרה ש"לעולם לא" תהייה לך עוד מחשבה טורדנית או מחשבה אובססיבית אחת.

הרי מצב כזה לא יתכן… מחשבה טורדנית בבסיסה היא מצב טבעי בו אנחנו עסוקים במחשבות חזרתיות על משהו שמטריד אותנו. חלק מהחיים זה גם להתמודד עם מחשבות טורדניות ברמה סבירה.

אם את עסוקה בפעם הבאה שהמחשבות הטורדניות יחזרו.

שוב את מעבירה את הפוקוס אל הסכנה שבמחשבה ולכן אין לה ברירה אלא לחזור.

הפרדוקס הוא ששחרור מהמתח שהמחשבה האובססיבית מעלה, יאפשר התמודדות איתה

אם תשימי לב לפרדוקסליות של התהליך הזה, שבו למרות שאת לא רוצה לחשוב משהו, את עסוקה בו מאוד והוא חוזר שוב ושוב, יהיה לך יותר קל להתמודד עם המחשבות. יש אנשים שעושים טקסים מסוימים על מנת להשיג שליטה על המחשבות. אבל זוהי רגיעה זמנית בלבד, וסביר להניח שהמחשבה הטורדנית / אובססיבית תחזור שוב ותדרוש טקסים נוספים וחדשים ולאט לאט מידת הסבל שלך מהסיטואציה כולה הולכת וגוברת.

כאמור במאמר הקודם – יש דרך להתמודד עם מחשבות טורדניות, זאת לא גזירה משמיים להמשיך ולסבול. אפשר לפנות לטיפול (אצלי או אצל כל מטפל מוסמך בנושא) יעיל וללמוד להתמודד עם המחשבות הללו.

להרשמה לניוזלטר מלאי את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email