• 0545880203
  • biton.maayan@gmail.com
  • הוד השרון
150817-012319
מעיין ביטון

מעיין ביטון

האם מדיטציה היא לרוחניים בלבד?

 

התשובה הקצרה היא לא! והתשובה הארוכה: מדיטציה בעיניי היא הקשבה פנימית ויצירת נוכחות ברגע הזה. הנטייה שלנו בחיי היומיום היא לחשוב כל הזמן על מה שהיה או על מה שיהיה. מה שהיה: מה הספקתי היום ומה לא הספקתי, למה אמרתי ככה ולא אחרת, וכדומה. מה שיהיה: לא לשכוח לעשות את המשימה הזאת והמשימה ההיא, להגיד בפגישה את מה שאני רוצה להגיד וכו'. הרבה אנשים רוצים לעשות מדיטציה כדי לרצות ליצור איזשהו רגע של שקט פנימי. מנגד, הרבה אנשים מתלוננים שגם אחרים שתרגלו מדיטציה הרבה מאוד זמן, הם מתקשים להגיע לשקט המיוחל.

יש הבדל בין מדיטציה לבין יצירת שקט, או השקטת המחשבות. מצד אחד, במדיטציה אנחנו לא רוצים לחשוב על כל המשימות שנשארו לנו, כל הדברים שמטרידים אותנו, כי זה שוב לא להיות ברגע הזה, אלא במה שהיה או יהיה. המטרה העיקרית במדיטציה היא לנכוח ברגע הזה, במה שיש כרגע. בנשימה, או בכל פעילות שאנחנו עושים בזה הרגע (משחק עם הילדים, בישול, נהיגה, אכילה או שתיית קפה). אבל המוח שלנו רגיל לרוץ למה שכבר היה או למה שיהיה. אפילו בנהיגה באוטו אנחנו בדר"כ נמצאים באוטומט מסוים, והרבה פעמים אפילו לא שמים לב מש לדרך אלא נוהגים באופן אוטומטי בזמן שהמחשבות שלנו רצות לכל הכיוונים. זה הוא דבר טבעי, כי ככה המוח שלנו מתוכנת. לעבוד, לחשוב, לרוץ קדימה ואחורה ולעבד את כל המידע שסובב אותנו.

מה המטרה במדיטציה?

המטרה העיקרית במדיטציה היא להיות בכאן ועכשיו. זה לאו דווקא (וממש לא!) מחייב להיות בישיבה מזרחית לבושים בשארוול לבן בחדר שקט במדבר מנותק מהעולם. זה יכול להיות גם בזמן פעולה – להתרכז ולהתמקד בפעולה עצמה, גם אם היא מונוטונית או משעממת כמו רחיצת כלים, או נהיגה, או נשימה. כרגע אני יושבת ונושמת, אני לא עושה אף פעולה אחרת. כשאני מקשיבה לרגע הזה, לאט לאט שאר הדברים מפנים את עצמם מהראש שלי.

מדיטציה - לא לרוחניים בלבד

ומה קורה כשהמחשבות האחרות לא מתפנות? לפעמים הן לא מתפנות, וזה לא בא בקלות ליצור את השקט הפנימי המתרכז רק בנשימה או רק בנהיגה. המחשבות נודדות, באופן טבעי, לדברים שמטרידים אותנו, למשימות שמצפות לנו, לדברים שקרו ועדיין מציקים…. אז שמים לב שפתאום אנחנו כבר לא נוכחים בכאן ועכשיו, אנחנו נסחפנו במחשבות. אפשר לתת למחשבה כותרת או שם, כמו למשל "לקבוע תור לרופא" (אם זה מה שהעסיק אותי), ולחזור להתרכז בכאן ועכשיו. ההיסחפות למחשבות לא אומרת שהמדיטציה נכשלה, או שלא הצלחת להתרכז.
ההתמודדות עם המחשבה, היכולת לזהות שנסחפת למחשבה אחרת והצלחת לחזור למדיטציה – היא המהות של המדיטציה.

בכל מקרה, במדיטציה אין הצלחה או כישלון. יש תרגול. מדיטציה, בעיניי, אינה מטרה. המטרה אינה להצליח לתרגל מדיטציה במשך X ימים רצופים. מדיטציה, לעניות דעתי, היא חלק מהדרך. היא זו שתעזור לנו לחזור למרכז שלנו, לחזור לעצמנו, להיות כאן ועכשיו. כשאנחנו נמצאים בכאן ועכשיו – יש לנו יותר יכולת בחירה. בחירה על המחשבות שעולות לנו,  מחשבות מטרידות או מחשבות מעודדת. בחירה על ההתנהגות שלנו, על התגובות שלנו – תגובות אלימות, תגובות מתפרצות, או תגובות שקולות ונינוחות.

אז לא, מדיטציה היא לא רק לרוחניים. היא גם למי שרוצה פשוט לחיות את החיים בצורה יותר שקולה, וליצור לעצמו יותר אפשרות לבחירה.

להרשמה לעדכונים מלאי את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email