• 0545880203
  • biton.maayan@gmail.com
  • הוד השרון
Depositphotos_23742153_original-1024x1024
מעיין ביטון

מעיין ביטון

שינוי דפוסי חשיבה – מחשבות מעכבות ומחשבות מקדמות

בהמשך למאמרי על מודל אמ"ת, המחשבות שלנו יכולות להיות מחשבות מקדמות או מעכבות.

נחזור לדוגמא על הנהג שחתך אותנו בכביש: מחשבה א' (איזה חוצפן וכו') היא מחשבה מעכבת. היא גורמת לי לכעוס, להתעצבן, אולי זה אפילו ימשיך ללוות אותי כל היום. אולי אחזור בגלל זה יותר עצבנית הביתה.
מחשבה ב' (אולי קרה לו משהו, אולי זה מקרה חירום) גורמת לי להרגיש טוב עם עצמי – עזרתי למישהו! פיניתי לו את הדרך, ורוב הסיכויים שאשכח מהאירוע הזה די מהר, ושהוא ישאיר בי תחושה חיובית.

עקרונות הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי עוזרים לנו לזהות את המחשבות המעכבות שלנו ולשנות אותן בצורה אפקטיבית, כך שנרגיש טוב יותר ונוכל לבחור תגובות שמקדמות אותנו יותר.שינוי דפוסי חשיבה

מחשבות מעכבות, שנקראות גם – מחשבות מחבלות, מחבות אוטומטיות וכדומה, הן מחשבות שנובעות מעיוותי חשיבה. למשל: הכללת יתר (כולם, תמיד, אף פעם, אין סיכוי, בטוח ש…, הכי…), חשיבה רגשית – התייחסות לרגשות שלי כעובדה, חשיבה של מוכרח / חייב (חייב להצליח, חייב שיאהבו אותי), ראייה של שחור/לבן, הכל/כלום (אם הוא אוהב אותי הוא ישאר איתי לנצח), הסקת מסקנות הכללתית (אם פעם אחת לא הצלחתי תמיד לא אצליח), ניבוי העתיד באופן שלילי (תמיד אכשל, ברור שיהיה משעמם) ועוד.

אם נדע לזהות את המחשבות הללו ונגביר את המודעות שלנו אליהן, נוכל להחליף אותן במחשבות מקדמות. מחשבות מקדמות מאופיינות בכך שהן רציונליות, גמישות, אופטימיות ולא מוחלטות. למשל – הפעם לא הצלחתי, אבל תמיד יש הזדמנות נוספת. מחשבה מקדמת, כשמה כן היא, תעזור לראות את המצב בצורה שתקדם אותנו למקום חיובי יותר ותיצור תחושה כללית טובה, ואף תקדם אותנו לפעולה רצויה. הדבר בולט מאוד למשל בנושא של הקפדה על אכילה בריאה. אם החלטתי להקפיד על מאכלים מסוימים, אבל היום בטעות אכלתי משהו שלא נמצא בתפריט הרגיל שלי, מחשבה מעכבת תהייה – "עשיתי טעות, עכשיו כל היום נהרס וזה כבר לא משנה מה אוכל", מחשבה זו מעודדת להמשיך לאכול באופן לא בריא בהמשך היום. אך אם במקום זאת אגיד לעצמי – "עשיתי טעות ואכלתי משהו שלא הייתי צריכה, לא נורא, יש לי עוד יום שלם לאכול בו בריא". המחשבה הזאת מעודדת אותי להרגיש טוב עם עצמי ולא לוותר על התפריט שבניתי לעצמי.

זה לא קל לשנות את דפוסי המחשבה שלנו והתהליך דורש עבודה, אך ניתן לעשות זאת ועם התירגול התהליך הופך להיות יותר ויותר קל וטבעי.

לקריאה נוספת: מודל אמ"ת

להרשמה לעדכונים מלאי את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email