איך אפשר לשפר את הכישורים החברתיים של ילדים בצורה משחקית ומהנה?
ילדים רבים סובלים מקשיים חברתיים. לאחרונה פנו אליי הרבה הורים שהילדים שלהם מתקשים ליזום משחק או מפגש עם חברים בני גילם, כאלה שנעלבים בקלות מדי ומפרשים סיטואציות שונות בצורה לא כל כך נכונה, וכן הורים שרואים את ילדיהם מנסים לרצות את הסביבה, רק כדי שיהיו להם חברים, גם אם זה אומר לסבול הצקות ואף אלימות!
ההורים מתלוננים שהם מנסים הכל – לדבר עם הילד, לדבר עם המורה, לעיתים הם אף פונים להורים אחרים או לילדים עצמם… אבל הדרך של ילדים ללמוד מיומנויות חברתיות חדשות היא דרך החוויה. כשאומרים לנו, אולי אנחנו מבינים, אבל לא תמיד נצליח ליישם. כיוון שרציתי לענות על הצורך הזה של הילדים ללמוד בצורה חוויתית ולהצליח ליישם כישורים חברתיים חדשים וטובים יותר, החלטתי לפתוח קבוצה לפיתוח כישורים חברתיים בקליניקה שלי בהוד השרון.
אז כיצד הילדים לומדים כישורים חברתיים?
הם לומדים דרך משחקים! משחק אחד, לדוגמא, הוא חניון הרגשות. הילדים בוחרים מכונית מבין מגוון רחב של סוגי מכוניות, ומתבקשים לחנות את המכונית ליד החנייה שתתאר איך הם מרגישים עכשיו. יכול להיות שנשמע סיפור או תיאור קצר של סיטואציה, ואז כל ילד יחנה את המכונית ליד הרגש שיתאר את הסיטואציה. למשל – אתה יושב בכיתה, ומאחורייך שני חברים מסתודדים, מסתכלים עלייך וצוחקים. כיצד תרגיש? זאת הזדמנות לבחון איך כל ילד מרגיש כלפיי המצב הזה. האם כולם מרגישים אותו הדבר? ואם יש רגשות שונים שעולים לילדים שונים בקבוצה – אולי זה אומר שניתן לפרש בצורות שונות את המצב?
משחק נוסף שאנחנו משחקים בקבוצה לפיתוח כישורים חברתיים, הוא משחק שמלמד אסרטיביות. איך לשמור על הגבול שלי בצורה אחראית, בלי לפגוע באחר ובלי לפגוע בעצמי. נשחק משחק תפקידים – ילד אחד יהיה התנין, וילד אחר יהיה ההיפופוטם. ההיפופוטם רוצה לעבור במעבר צר, אבל התנין עומד בדרך ולא נותן לו לעבור. מה יעשה ההיפופוטם? איך הוא יכול להגיב? הילדים יכולים להציג מגוון תגובות, ונראה מה תהייה תגובתו של התנין…
הפעילות עצמה בתוך הקבוצה גם היא מזמנת הזדמנויות רבות ללמידה חברתית. אם שני ילדים רוצים את אותו משחק – מה ניתן לעשות? אולי נעשה משחק בתורות? אולי נמצא דרך לשחק יחד? ואם מישהו עקף אותי בתור, מהי הדרך המתאימה ביותר להגיב? בתוך האווירה הבטוחה שבקבוצה, הילדים יכולים להתנסות וללמוד דרכים חדשות להגיב למצב.